خانه / موضوعات / اخلاق و تربیت / تیرهای زهرآگین شیطان

تیرهای زهرآگین شیطان

تير های شيطان برای گمراهی بشر و اسير نمودن او بسيار فراوان است. گاهی راه گمراهی را برای انسان با انواع زيبایيها و زخارف مادی فرش می کند و يا ديگری را تحريک می کند تا بر برادر بتازد و او را از راه صحيح سعادت منحرف سازد. اما مسموم ترين تير گمراهی زمانی از کمان ملعون شيطان خارج می شود که با نفس اماره زهرآگين شده باشد و چنان بر قلب فرو می رود که ايمان و عقيده انسان را فاسد می سازد بی آنکه شخص احساس نمايد و همچون يک سرطان، وجود آدمی را از درون می بلعد و زمانی آثارش نمايان می گردد که هلاکت را نزديک و درمان را مشکل يا محال نمايد. هر نقطه از نفس آدمی می تواند خال سياهی برای اصابت اين تيرهای زهرآگين شيطانی باشد اگرشخص خود را از تيررس آن محفوظ ندارد.

علمای اخلاق و آفت شناسان نفس بشر پيوسته در پی شناسائی اين نقاط سياه نفس بوده اند تا آنها را شناسائی نموده و از معرض اصابت اين تيرهای زهراگين دور نمايند و به قول شاعر: «عرفت الشر لا لشر لکن لتوقيه ـ و من لايعرف الشر من الخير يقع فيه» يعنی: شرارت را شناسم تا از آن پرهیز بنمایم- هر آن کس جاهل شر است از شرش حذر دارم.

حال برخی از اين نقاط کشنده ی نفس انسان را شناسائی می کنيم:

۱- خودپسندی و مغرورشدن به اعمال اندک و بالا بردن قيمت خويش و فراموشی گناهان.

۲- حب تحميد و تکريم و علاقه به اينکه ديگران از ما تعريف کنند تا شايد شخصيت و جايگاهمان بالا رود.

۳- تعريف از خويش نسبت به کارهايي که اصلا انجام نداده ايم و حتي در قدرت ما نيست يا صفات و خصوصياتی که در ما وجود ندارد.

۴- سرزنش نفس خودمان در جمع و به اصطلاح شکسته نفسی تا اینکه ذهن مردم را به عکس آن وا داریم و عليرغم تواضع ظاهری، سعی در بالا بردن شخصيت خودمان داشته باشيم تا با يک تير دو نشان بزنیم.

۵- خوشحالی و رضايت از شنيدن عيب ديگران يا متهم ساختن دیگران به صفات ناپسند تا بدينوسيله با تضعيف شخصيت ديگران بر شخصيت خويش بيافزاييم.

اينها تنها برخی از نکاتی است که در صورت غفلت، شيطان می تواند با تيرهای مهلکش، انسان را از پا درآورد، اما شيوه ها و ابزارهای بسيار ظريف و دقيقی را شيطان در اختيار دارد که اطلاع از آن فقط توفيق خداوندی واخلاص در عمل را می طلبد. اخلاصی که خداوند پيوسته ما را به آن امر کرده وشيطان هم به ناتوانی از تاثيرگذاردن بر چنین افراد مخلصی اعتراف کرده وگفته است: «فَبِعِزَّتِک لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ – إِلَّا عِبَادَک مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» [ص/۸۲ ] پس سوگند به شکوهت، آنان را همگی گمراه می کنم* مگر بندگان اخلاص یافته ات را از میان آنان.

اقتباس از کتاب العوائق نوشته شیخ خالد الراشد 

درباره ی سید محمد صالح مهجور

همچنین ببینید

خیانت از نوع مجازی

خیانت از نوع مجازی

با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز دستگاههای ارتباط جمعی جدیدتری به جهانیان عرضه می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفت =

-- بارگیری کد امنیتی --