خانه / رمضان / توصيه های رمضانی / رمضان و چیرگی بر شهوت ها
رمضان و چیرگی بر شهوت ها

رمضان و چیرگی بر شهوت ها

مترجم: أم صفوان

الله عزوجل آفریننده جهانیان را شکر وسپاس می گویم و بر رسول الله واهل بیت ویارانش صلوات ودرود می فرستمز

رمضان برما حلول کرده ومردم با اعمال زیاد ومختلفی از آن استقبال می کنند:

برخی با کارهای نیک وپرفضیلتی مانند روزه گرفتن،شب زنده داری،قرائت قرآن،نیکی به والدین، صله رحم،آموختن علم،صبر بر طاعات وهر چه بهتر انجام دادن آنها وصبر بر محرمات وهر آنچه که سبب نزدیک شدن به سوی الله عزوجل می شود از این ماه استقبال می کنند.

روزه دار با هر کسی که از او قهر است ارتباط بر قرار می کند و به هرکسی که دست بخششش بر او بسته است انفاق می کند و به هر آن که به او بدی کرده ، خوبی کرده و کسی که در حقش ظلمی روا نموده را می بخشاید.

گروهی با اعمال مباح به استقبال این ماه می روند مانند تجارت، خصوصا با نزدیک شدن عید فطر که بخشش به فقراء و خانواده و احسان ونیکی به آنها برای رفع ضروریات و ما یحتاج زندگیشان سبب می شود بازارها رونقی دیگر بگیرند.

برخی دیگر نیز با اعمال حرام از اسراف در مباحات وروی گردانی از اماکن خیر و طاعت گرفته تا مشارکت و سرگرم شدن به تماشای برنامه هایی که برای واقع ساختن مسلمان در شهوت ها و مشغول شدنش از دین و مساجد طرح ریزی شده است.

و در حقیقت شب زنده داری اش، تنها برای عبادت وبندگی نیست بلکه شب نشینی او برای تحریک غرایز درونی و خواسته های نفسی او می باشد که اثر روزه را از بین می برد .همان طور که رسول الله فرمودند: «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ» کسی (روزه دار) که سخن وعمل زور را رها نکند الله نیازی به دست نگه داشتن او از خوردن ونوشیدن ندارد.

و الله عزوجل می فرماید: «وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيمًا (۲۷) يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفًا»‌[نساء: ۲۸-۲۷]
خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد وکسانی که به دنبال شهوات هستند می خواهند شما بسیار منحرف گردید.خداوند می خواهد کار را بر شما آسان سازد و انسان ضعیف آفریده شده است.

و در تفسیر:«مَيْلاً عَظِيمًا » (انحرافی شدید)

طبری می گوید: در گناهان شهوت قرار گرفته و همان طور که شما آنها را حلال دانسته اید شما آن را حلال بدانید .و کلبی(از ائمه مفسرين) نیز می گوید:« وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ» (کسانی که دنبال رو شهوتها هستند.) از زنا کارانند و یا اینکه منظور مجوس و نصارا می باشد.

نبرد بین اهل شهوت و فرمانبرداران شرع همیشه وجود دارد و انسان موجودی ضعیفی است که الله عزوجل با دین و برنامه هایش که روزه از جمله ی این برنامه هاست برای تقویت ضعفش و رفعت شخصیتش و ناامید ساختن شیطان و یارانش بر او منت نهاده است.

و این آیه حکایت از این واقعیت ها دارد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» [نور:۲۱] (ای مومنان! از گامهای شیطان پیروی نکنید وهر کس از گامهای شیطان پیروی کند ( بداند) که او به (کارهای) ناشایست وناپسند فرمان می دهد واگر فضل ورحمت الهی شامل شما نمی شد هرگز فردی از شما پاک نمی گردید ولی خداوند هر کس را که بخواهد پاک می گرداتد وخدا شنوای آگاه است.

و از فضل الله عزوجل و رحمتش فرستادن این دین است که روزه از آن بوده و الله به سبب آن مؤمنین را پاک میگرداند و راههای نفوذ شیطان را تنگ کرده و مکر و حیله های شهوت پرستان را به نا امیدی تبدیل می کند

رمضان و چیرگی بر شهوت ها

غرق گشتن در شهوتهای دنیا و خواسته های درونی و هر آنچیزی که فطرت بدان میل دارد باعث مشغول شدن قلب از دیدن حقائق و عبرتها می شود و مردم را در قعر لذتهای قابل دسترس و محسوس غوطه ور می سازد و بر هر آنچه دارای ارزش و مکانت بالاتری در نزد الله دارد پرده می افکند درک انسان را آنقدر ضعیف میگرداند که او را از شناخت فراتر از این لذتها و مسائل مهمی که بایسته ی انسان است و وظیفه ی انسانی به عنوان مخلوقی که الله او را خلیفه ای در این زمین پهناور قرار داده محروم میگرداند.

با همه ی این سخنها وجود این خواسته ها و امیال درونی صفات طبیعی و فطری هستند که الله عزوجل انرا را در درون بشر قرار داده است تا بتواند مسوولیت اصلی اش در حفظ حیات و استمرار آن ادا نماید.

چرا که اسلام در پی ریشه کن کردن و از بین بردن این خواسته ها نیست بلکه هدف آن منظم ساختن و افسار نهادن و معتدل کردن آنها است تا انسان بتواند آنها را در اختیار گرفته و در تصرف داشته باشد و همیشه روحیه ی بلند پروازی و دست یافتن به مراحل بالاتر در او تقویت شود نه اینکه خواسته هایش او را در برگرفته و بر او چیره شوند .

این تبلیغات بی پرده ای که برای گناهان و افسار گسیختن شهوت ها صورت می گیرد ریشه ومنشأ از غرب وکفر دارند آنها هستند که این تبلیغات را قدرت بخشیده و به شدیدترین حالت خود رسانده اند واین سبب شده مسلمان به راحتی نتواند از آن رهایی یابد خاصتا کشورهای اسلامی که گرایش شدیدی به این جانب از تقلید دارند و چشم بسته و قلاده به گردن آویخته پشت سر آنها حرکت میکنند. لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

ودراین لحظه است که مسلمان متوجه پروردگارش میشود چون اوست که او را نجات داده و خطاهای او را پذیرفته و بر او آسان می گیرد «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ» [العنكبوت/ ۴۵] و اوست که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [البقرة/ ۱۸۳] در این آیه شریعت ما را متذکر و متوجه گذشتگان صالح و پاک امت میگرداند کسانی که وقتی شهوتها امت را فرا گرفته بود با یقین و عزت وارد اسلام شدند و الله عزوجل آنها را با دینش حمایت کرد و با عبادتش به آنها نیرو بخشید و با فضلش آنها را ثابت قدم گردانید در نتیجه بر ابلیس و لشکریانش چیره گشتند و الله عزوجل نیرنگ ها و برنامه های شیطان را به خودش باز گرداند.

دین چشم ما را بر این حقیقت باز میکند که ما بعد از این نسل از امت آمده ایم و اگر با ترک نماز و تسیلم در مقابل شهوتها بخواهیم جایگزین آن امت باشیم پس بدانیم که عقوبت الله عزوجل نزدیک است و ما را به ضعف خودمان واگذار میکند آنوقت است به سبب اعمالمان در گناهان هلاک گردیم.

الله عزوجل می فرماید: «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» [مريم / ۵۹] (پس از آنان فرزندان ناخلفی جانشین شدند که نماز را هدر دادند واز خواسته های – نفسانی – پیروی کردند و – مجازات – گمراهی را خواهند یافت)

«غَيًّا» یعنی آنها با شری روبرو خواهند شد که هیچ خیری در آن نیست و نیز گفته شده است دره ای در جهنم است.

اما اگر با پیروی از روش و منش آنها جایگزینشان باشیم در رحمت الله عزوجل باز میباشد «إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلا يُظْلَمُونَ شَيْئًا(۶۰)جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا (۶۱) لا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلاَّ سَلامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (۶۲) تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا» [مريم / ۶۴-۶۰]

پس روزه و رمضان در این طوفان فتنه ها ،از بزرگترین بخشش های الله بر مؤمنین است ابن قیم میگوید: روزه تاثیر عجیبی در حفظ اعضای ظاهری و توانهای درونی انسان داشته وآنها را از ناخالصی ها که اگر بر این اعضا چیره شوند آنها را فاسد میگرداند محفوظ می دارد، همانطور که میتواند هر آنچه که به درون این اعضا وارد شده و سبب از بین رفتن آنها می شوند را خالی سازد.

پس روزه سبب ماندگاری صحت قلب و اعضا شده و هر آنچه به سبب شهوتها از آنها گرفته شده به آنها باز میگرداند در نتیجه بهترین وسیله برای تقوا میباشد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [البقرة / ۱۸۳]

ىر همين راستا رسول الله فرمودند: “الصوم جنة” : روزه سپر است. و به کسی که نزدیک است شهوتش بر او چیره شود دستور دادند برای تسلط بر آن روزه بگیرد.

منظور از این سخنان این است که وقتی منافع روزه با عقل سلیم و فظرت غیر منحرف محسوس می باشد الله عزوجل آنرا برای بندگانش در قالب رحمت و نیکی به عنوان سپری محکم قرار داده است.

برادران مؤمنم پس بیایید در اولین روزهای رمضان خاشعانه به استقبال آن برویم و آنرا با خانه ها، قلبها و فرزاندانمان یکجا سازیم و با لبیک گفتن به دستور پروردگارمان نفسمان را پاک و قلبها را زنده کنیم تا برادری و محبت در بین ما فراگیر شده و گناهها و منکرات رخت بندد و بیایید امروز را با رمضان شاد باشیم تا لحظه ی ملاقات با پروردگارمان تبديل به وسیله ای برای شادیمان گردد.

برادر و خواهر من، از تهدید رسول الله برحذر باشیم آنگاه که جبرئيل دعا نمودند: پروردگارا خار و ذلیل شود کسی که رمضان را دریابد و گناه او بخشیده نشود. و رسول الله بر گفته ی جبرییل آمین گفتند.

پس بار خدایا ما را یاری فرما و ما را هدایت فرما و هدایت را بر ما آسان نما و ضعف ما را به قدرت تبدیل کن و قدم های ما را محکم گردان با ارحم الراحمبن

منبع: موقع قصه الاسلام

مترجم: ام صفوان

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

آمدن فرستاده پادشاهان حمیر به خدمت رسول الله

رمضان سال نهم هجری بود که سه نفر از پادشاهان حمیر و فرستادگان آنها به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 2 =

-- بارگیری کد امنیتی --