خانه / رمضان / چگونه به استقبال رمضان برویم

چگونه به استقبال رمضان برویم

اناهید السمیری/ برگردان: زهره اسفندیاری

اگر از جمله کسانی هستید که دوستدارنجاتید وامید به وصول حق را دارید، اکر به دنبال بهشت هستید وخواستار امنیت وآسایش می باشید؛ ماه رمضان نزدیک است، ماه آزادی وغفران.

در واقع فاصله ی چندانی با این ماه مبارک نداریم وامیدواریم که با روح وجسممان به این ماه برسیم وبرایمانمان بیفزائیم.
پس ناچاراً باید قبل از رمضان ایمان درون قلبت را مورد بررسی قرار دهی.

از مهمترین چیزهایی که در این روزها باید به آن توجه کنیم، اینکه چگونه برای رمضان آماده شویم؟ وچرا باید برای رمضان آماده شویم؟

آماده می شویم برای رمضان که از این ماه بهره ببریم، در حالیکه بر ایمانمان افزوده شده است، این ماه مبارک را به اتمام برسانیم بدون اینکه هیچ نقص وکاستی در ایمانمان بوجود بیاید.
باید با ایمان کامل خودمان را آماده کنیم.

ایمان دارای ۳ عامل و ریشه اصلی می باشد:

۱ – تدبر ۲ – تفکر ۳ – عمل صالح

فقط چند روزی تا آمدن رمضان باقی مانده باید تمرکز ما بر عبادت و اعمال صالح باشد زیرا ایمان با طاعت زیاد، و با معصیت وگناه کم می شود.

وقت تنگ است!!! چیزی نمانده است!!! آیا تو برای این روز های نیک وپر خیر و برکت آماده شده ای؟

شروع می کنیم:

اولا: با عبادت و توبه: این عبادت نیاز به بازنگری و بررسی دارد. بررسی وکنکاش گناهان و خطایمان.زیرا نفسمان ما را فریب میدهد که ممکن است به دو صورت عمل کند؛

۱– یا اینکه شخص فقط به یک گناه نگاه می کند و فکر می کندکه این تنها گناهی است که او مرتکب شده است. تمام تمرکزش بر این گناه می باشد زمانی که به او گفته می شود توبه کن فقط به این گناه توجه می کند و تنها از این گناه توبه می کند.که فی الواقع این خطا است‌ زیرا این یک گناه او آشکار است.اما در پشت آن گناهانی جمع شده است! مخصوصا گناهانی که مربوط به بیماریهای قلبی است.

۲– و یا زمانی که به او گفته می شود توبه کن شروع می کند به فکر کردن که از چه چیز هایی باید توبه کند که دو حالت دارد؛ یا اینکه او احساس می کند که اصلا گناهکار نیست، یا اینکه به دلیل کثرت گناهانایی باید توبه کند که دو حالت دارد ؛یا اینکه او احساس می کند که اصلا گناهکار نیست٬یا اینکه به دلیل کثرت گناهان دلش مرده است به هر حال هر دو مشکل است. زیرا او تصور نمی کند که گناهکار است.

دوما: زیاد استغفار کردن: روز های نیک و مناسبی را پیش رو داریم در هر لحظه و زمانی که توانستیم زیاد استغفار کنیم زیرا در موسمی بسیار گرامی و نیکو هستیم که باید آن را غنیمت بشماریم و توفیق است که ما را از انجام گناهان و معاصی منع می کند.

سوما: عباداتی پنهانی(سخن خیر بگو یا ساکت باش) پس سکوت عبادت است در حین روز های آینده نفسمان را بر این قاعده و اساس استوار کنیم (سخن خیر بگوییم یا سکوت کنیم).مخصوصا در اوقات فراغت و زمانی که تعامل و برخورد ما با مردم بیشتر است زیرا در چنین مواقعی سخنانی می گوییم که در واقع به ما ربطی ندارد و مشغول بررسی زندگی و حال و وضعیت دیگران می شویم. که در نهایت متوجه می شویم یا در حال گفتن شر هستیم یا سخن لغو و بیهوده را بر زبان جاری کرده ایم. پس اگر نمی توانیم سخن خیر بگوییم، ساکت باشیم و چیزی نگوییم. ما نمی دانیم این کلمه ای که از دهانمان خارج می شود چگونه بر قلبمان وارد می شود وایمانمان را سلب می کند. پس سخن نگوییم مگر به خیر و نیکی و نفسمان را نگه بداریم از اینکه آنچه در قلبمان هست یا در خاطر و ذهنمان می گذرد بازگو کنیم. که البته این مساله را باید مدام بر نفس خود عرضه کنیم و تکرارش نماییم و به یک یا دو بار اکتفا نکنیم که در واقع این یک نوع عبادت است که به خاطر آن به ما اجر و پاداش داده می شود.

چهارما: بر پا داشتن عبادات (نفس را تربیت می کند و عادت می دهد). که باید نفسمان را مورد بررسی قرار دهیم که بیشترین چیزی که احساس می کنیم که در آن نفسمان از ما اطاعت نمی کند چیست؟

نماز شب است؟ سعی و کوشش مان را به کار بگیریم و آن را به پا داریم‌

انفاق است؟ تلاشمان را به کار بگیریم که نفسمان را از شح و بخل خارج کنیم‌.

(نفسمان را بر روزه عادت بدهیم.رسول الله صلی الله علیه وسلم در ماه شعبان روزه می گرفتند)‌.

اگر بخواهید از طاعات و عبادات رمضان لذت ببرید و قلبتان نهایت استفاده را بکند و قلبتان خاشع و فروتن گردد.
در این صورت الان شروع کنیم؛ نفسمان را به طاعت عادت بدهیم. ودر حالی رمضان را به پایان ببرین که برا ایمانمان افزوده شده است بدون هیچ نقص و کاستی.

خامسا: تلاوت زیاد قرآن: تلاوت قرآن محدود به زمان و صفحات نیست‌ وقتی را برای نفسمان برای قرائت قرار بدهیم. نیم ساعت، ۱ساعت یا بیشتر.همه این ها می گذرد و رمضان می آید و ما نفسمان را آماده نکرده ایم.

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

آمدن فرستاده پادشاهان حمیر به خدمت رسول الله

رمضان سال نهم هجری بود که سه نفر از پادشاهان حمیر و فرستادگان آنها به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

-- بارگیری کد امنیتی --