خانه / موضوعات / اخلاق و تربیت / خیانت از نوع مجازی
خیانت از نوع مجازی

خیانت از نوع مجازی

با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز دستگاههای ارتباط جمعی جدیدتری به جهانیان عرضه می شود و روزبه روز دریچه ای تازه به روی ارتباط ملموس تر باز می شود، ولی این سوال پیش می آید که آیا همه ما فرهنگ استفاده از این وسایل را داریم؟ آیا این پیشرفت به نفع انسان و انسانیت است یا دارد ما را به سوی پستی و رذالت سوق می دهد؟ هرگاه این سوال در اذهان پیش می آید، اگر انسان به اصطلاح با ایمانی باشیم فوراً به خود غرّه می شویم و پاسخ می دهیم که ما ایمانمان قوی تر از آن است که با این وسایل و حتی پیشرفته تر از آن دچار لغزش شویم، ولی آیا تا بحال شده که از طریق ساده ترین نوع از این سیستم مثلاً SMS یا همان پیامک، قلبتان بلرزد و احساس کنید که ارتباطی که با غیر هم جنس داشتید ناصحیح و غیراخلاقی بوده و ناخواسته به گناه افتادید؟ این نوع ارتباط بیشتر بین همکاران و یا همکلاسیها در دانشگاه ها و کمتر بین اشخاص در فامیل پیش می آید ولی این اتفاق معمولاً به تدریج انسان را درگیر می کند و وقتی شخص به خود می آید که تا خرخره در این هلاکت غرق شده است هر چه ضعف در ایمان بیشتر باشد، نجات از این موضوع نیز سخت تر خواهد بود.

mobile-networking

زمانی این گناه وقیح تر است که انسان متأهل هم باشد و نه تنها نسبت به خود بلکه نسبت به همسر و فرزندانش نیز مسئول باشد. این نوع ارتباط بسیار خطرناک و مخرّب است زیرا شخص خود را با مصاحبش رو در رو نمی بیند و کمتر دچار شرم و حیاء می شود و جالب است بدانید که بیشتر کسانی که دچار ارتباط نامشروع از طریق دنیای مجازی شده اند، اگر پای درد دلشان بنشینی می گویند: ما از اول اینطور صمیمی نبودیم، ابتدا این پیامها فقط پیام های کار می بود به تدریج به پیامهای اخلاقی تبدیل شد و نهایتاً با صمیمیت و محبتی که ایجاد شد گرفتار پیام های خصوصی تر و غیراخلاقی شدیم.

من در تحقیقی که انجام دادم و در صحبتی که با جناب دکتر اقبال زارعی (روانشناس) پی بردم که متأسفانه در جامعه امروزی افراد زیادی از قشرهای مختلف دچار این نوع تنش و مشکل هستند و جالب اینجاست که بیشتر آنهایی که به دنبال درمان هستند افراد متأهلی هستند که زندگی حقیقی خود را در معرض خطر می بینند و از خیانتی که از طریق دنیای مجازی به همسر خود کرده اند بسیار نادم و پشیمانند.

طبق اظهارات دکتر زارعی: به طور کلی هر نوع رابطه که از طرف یکی از زوجین به صورت پنهانی انجام گیرد و شخص نتواند آن را صراحتاً با همسر خود در میان بگذارد و کانون عاطفی خانواده را دچار آشفتگی کند، تحت عنوان خیانت محسوب می شود که می شود آن را به سه دسته تقسیم کرد:

ــ عاطفی=> لفظی [شخص بدون اطلاع همسرش به شخص دیگری ابراز محبت می کند]

ــ جنسی [بدون اطلاع شریک جنسی رابطه جنسی و معاشقه ای برقرار کند]

ــ خیانت مجازی [که این می تواند به صورت پیامک SMS، واتساپ، ایمیل، چت، فیس بوک و … باشد و معنای خیانت حقیقی را به دنبال دارد]

ellat

اما علت اینکه افراد به این سمت کشیده می شوند چند چیز است:

ــ ویژگی شخصی افراد (معمولاً این افراد برون گرا هستند)

ــ سبک دلبستگی به والدین (هر گاه نیاز به محبت والدین داشتند فقدان آن را احساس کردند و کمبود محبت دارند)

ــ انتقام گیری از همسر (عمل مقابله به مثل)

ــ عدم توجه (بی توجهی به نیازهای روحی روانی و عاطفی)

ــ مسائل اقتصادی (فقر و تنگدستی که این مورد در خانم ها بیشتر دیده می شود)

ــ هوی و هوس (معمولاً آقایان به قصد سوء استفاده اقتصادی و جنسی این کار را انجام می دهند)

ــ کنجکاوی (خیلی از افراد می خواهند هر مسئله ای را خود تجربه کنند)

ــ عوامل فرهنگی و اجتماعی (خیلی از مسائل اگر به علت غربزدگی یا علل مختلف دیگر عادی شود. قبح آن از بین می رود و افراد از انجام آن هیچگونه عذاب وجدانی ندارند)

ــ بی مهری و بی توجهی ها (که می تواند ناخواسته باشد و یکی از همسران چنان مشغول به کارهای خود شود که توجه به همسر را فراموش کند و ناخواسته شریک زندگی اش را مورد بی مهری قرار دهد)

ــ شخصیت های ضد اجتماعی (که اصولاً به دنبال خلاف هستند و اصلاً وجدان ندارند چه برسد به عذاب وجدان) و این افراد خیلی ساده به دیگران آسیب وارد می کنند.

تقریباً از هر ۲۰ مورد مراجعه کننده ۱۳ موردش مربوط به خیانت است که معمولاً آن افرادی که به آنها خیانت شده و دچار آسیب شدید روحی شدند به روانپزشک مراجعه می کنند و نه خائنین. معمولا ارتباط نامشروع با افرادی صورت می گیرد که:

ــ از همسر خودشان سطح اجتماعی و فرهنگی پایین تر می دارند.

ــ به حداقل راضی می شوند.

ــ به دنبال تأیید طرف مقابل هستند.

در محیط های کاری و دانشجویی معمولاً افراد به دنبال کسانی می گردند که به اصطلاح امروزی اهل [پا دادن] باشد معمولاً این افراد بسیار آسیب پذیرند و راحت طعمه قرار می گیرند و چون در دسترس هستند و نیاز به وقت گذاشتن نیست از هر لحاظ برای سوء استفاده قرار گرفتن مناسبند.

rahkar

راهکارهای نجات از خیانت مجازی

بین عشق و اعتیاد شباهت زیادی وجود دارد و از وابستگی شدیدی که وجود دارد درمان شخص را سخت و طولانی مدت می کند.

ــ قدم اول و مهمترین قدم خواستن است [باید شخص خطایش را بپذیرد و از کرده اش پشیمان شود و واقعاً بخواهد که خود را اصلاح کند]

ــ کمک گرفتن از مشاور [می تواند روانشناس باشد یا یک مشاور معمولی یا حتی یکی از افراد دلسوز و آگاه خانواده و یا دوست صمیمی که به این مسئله کاملاً واقف باشد و علم کمک دادن داشته باشد]

ــ بالا بردن اعتماد به نفس

ــ احساس لیاقت و شایستگی

ــ بالا بردن حمایت اجتماعی از طرف افراد مهم مثل همسر

ــ راه حل رفتاری قطع کامل رابطه

به دلیل اینکه خیانت مجازی زیاد رواج پیدا کرده و هر روز افراد از اقشار مختلف با آن درگیر می شوند بهترین توصیه پیشگیری است که از درمان طولانی مدت به مراتب آسا ن تر است.

در طول درمان وسوسه شدن و برقراری دوباره ارتباط می تواند سه الی چهار ماه روند درمان را طولانی تر کند.

تکنولوژی برای پیشرفت ما بسیار ضرورتی است و ما ناچاریم همگام با جامعه و عصر کنونی و در جریان موافق رودخانه همینطور که متلاطم و پرخطر است ماهرانه شنا کنیم اگر از ترس غرق شدن پا به رودخانه نگذاریم به مقصد نخواهیم رسید و هدف را گم خواهیم کرد ولی شرط آن است که از هر وسیله درست استفاده کنیم. خداوند همه اینها را برای ما پیش بینی کرده و در آیه ۳۲ سوره احزاب خطاب به أمهات المؤمنین و زنان مؤمنه می فرماید: «إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً»

اگر می خواهید پرهیزگار باشید (به گونه ی هوس انگیز) صدا را نرم و نازک نکنید و (با اداء و احواری بیان ننمایید) که بیماردلان چشم طمع و شما بدوزند و بلکه و صورت شایسته و برازنده سخن بگویید (بدان گونه که مورد رضای خدا و پیغمبر باشد)

بهترین و کامل ترین دین، دین مقدس اسلام است که اگر متکی به دستورات خدا و رسولش شویم از هر نوع بلا، مصیبت و معصیت مصون خواهیم ماند اگر همکار یا همکلاس جنس مخالف داریم باید در مراودت با آنها شئونات اسلامی را رعایت کنیم تا نه خود در فتنه افتیم و نه دیگران را دچار لغزش و خطا کنیم و در آخر گفته-های خود را با حدیث شریفی از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به پایان می برم که بسیار زیبا فرمودند: «بادرو بالاعمال فتناً کقطعِ الّیلِ المظلمِ، یُصبحُ الرَّجُلُ مُؤمناً و یُسی کافِراً أَو یُمسی مُؤمناً و یُصبحُ کافراً. یبیعُ دینهُ بعرض مِنَ الدُّنیا» [رواه مسلم والترمذي وأحمد]

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: (به اعمال نیک و شایسته، سبقت و پیشی بجویید از فتنه هایی که مانند شب تاریک خواهد آمد و در آن، شخص صبح، مؤمن بیدار می شود و غروب، کافر می گردد و یا در حال داشتن ایمان، غروب را می گذراند و صبح در حال کفر وارد می شود و دین خود را به چیزی کم از دنیا، می فروشد.)

«خداوندا هیچ گاه بیشتر از حد توانمان ما را امتحان نکن»

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

تیرهای زهرآگین شیطان

تير های شيطان برای گمراهی بشر و اسير نمودن او بسيار فراوان است. گاهی راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

-- بارگیری کد امنیتی --