خانه / انتشارات / مساجد شهر بندرعباس / معرفی مسجد جامع داماهی بندرعباس

معرفی مسجد جامع داماهی بندرعباس

damahi-mosque-1

مسجد جامع داماهی درشرق شهر بندرعباس در خیابان بنیاد شهید در کوی داماهی حد فاصل کوچه گوهران ۳۴ و ۳۶ قرار دارد. تاریخ تأسیس این مسجد به سال ۱۳۴۰ می رسد زمانی که مردم داماهی ساختمانی برای نماز خواندن نداشتند و در زیر درخت کرت دریایی با انداختن حصیر در زیر سایه های آن نماز می خواندند.

damahi-mosque-2آن زمان محله ای داماهی روستایی بیش نبود که از شهر بندر فاصله داشت. پی اولیه مسجد در همان سالها به همت حاجی محمدشیخ و علی یوسفی معروف به رئیس علی نهاده شد و سکویی و دیواری ساخته شد و چون پولی برای ادامه ساخت نبود نتوانستند ساختمان و اتاقی بسازند به همین خاطر تقریبا دو تا سه سال مسجد به همون حالت اول ماند و بلاخره به همت مردم روستا و خیرین از جاهای دیگر اتاقی کوچک تقریبا ۱۶ متری روی سکو ساخته شد که برای آوردن مصالح از شهر به روستا زحمات زیادی متحمل شدند تا جایی که با گاری مصالح و تیرآهن را حمل کرده و مسجد را احداث نمودند. بعدها به همت رئیس علی و مردم و مرحومه آمنه جمالی و افراد خیر دیگر در طول دوره های مختلف ساختمان مسجد وسعت داده شد ازجمله اینکه مساحت سالن مسجد را گسترش دادند و برای مسجد چهارتایی و سایبان درست کردند، خانه برای امام ساختند و اتاقی برای غسل میت و…

اما با این وجود باز هم به علت رشد جمعیت و رسیدن ساخت و ساز در سطح شهر بندر به روستا و زیاد شدن تعداد نماز گزاران، مسجد جوابگوی جمعیت روز جمعه نبود و مردم دنبال این بودند که به جای این ساختمان کوچک، ساختمانی بزرگ درست کنند که بلاخره با توفیق الله جل جلاله توانستند با کمک علما و بزرگان بندرعباس و همت مردم محله و رئیس علی رحمه الله و فرزندش جهانگیر یوسفی و دیگر بزرگان محله درسال ۱۳۸۵ مسجد قدیمی را تخریب و شروع به ساخت مسجد کنونی نمایند.

خیر مسجد کنونی که در زیر بنایی با ۹۰۰ متر مربع احداث شده ،جناب حاج ابراهیم عباسی جناحی رحمه الله است که این مسجد را به اسم خیر و صدقه مرحوم پدرش بنا نمودند.

ساخت این مسجد با بنای جدید که شامل دو سالن بزرگ نماز برای برادران در دو طبقه و دو دستگاه منزل برای امامان و سرویس بهداشتی و وضو خانه و سه باب مغازه و یک زیر زمین به عنوان نماز خانه خواهران و یک سالن برای استفاده مکتب خانه و مهد قرآن و مناره می باشد، ۲ سال و ۸ ماه تقریبا به طول انجامید و در طی این مدت مردم در زمینی که جناب آقای محمد یوسفی در اختیار مسجد به عنوان صدقه قرار داده بودند، نماز جمعه و جماعت را زیر سایبانی از ایرانیت برگزار می‌کردند.


امامان مسجد جامع داماهی:

از اولین امامان مسجد، مرحوم ناخدا محمود خواجه عطایی بود که چندین سال برای مردم اذان می گفتند و امامت می کردندو بعد از ایشان مسجد در دوره های مختلف امامانی به ملیتهای مختلف بنگالی و افغانی و از کردستان داشته است و بعد ازآن مرحوم ملا احمد رئیسی به مدت ۸ سال امامت را انجام داده اند. وبعد از ایشان مرحوم ملامحمود جزیرتی هم تقریبا مدت ۸ تا ۹ سال سال امامت را برعهده داشتند. بعد از ملامحمود جناب عیسی محمدی منش امامت داده اند و بعد damahi-mosque-4ازایشان جناب آقای مسعود ناجی به مدت ۶ تا ۷ سال در این مسجد امامت نموده اند که بلاخره در مهر ماه سال ۱۳۸۵ محمد ایمانی امامت مسجد را بر عهده گرفته و تا بحال امام جماعت مسجد جامع داماهی هستند.

شایان ذکر است که مسجد داماهی هم محل برگزاری نمازهای یومیه و هم نماز جمعه می باشد که در روزهای جمعه در ایام بازگشایی مدارس و دانشگاهها جمعیت نماز گزار این مسجد (ساختمان کنونی) در طبقه اول بالغ بر ۸۵۰ نفر می باشد و این جمعیت با اضافه شدن جمعیت خواهران در زیرزمین مسجد(نماز خانه خواهران ) از مرز ۹۰۰ نفر هم می گذرد.

تمامی امامانی که به عنوان پیشنماز ۵ وقت مردم بودند، در روز جمعه با هم کاری دیگران و بعد ها طلبه های مدرسه دینی هم خطبه را می خواندند.که از سال ۸۷ به بعد جناب شیخ محمد صالح خردنیا که هم اکنون مدرس قسم متوسطه مجتمع دینی اهل سنت بندرعباس هستند به عنوان امام جمعه داماهی مشغول به فعالیت شدند.

مسجد جامع داماهی از همان اوایل زیر نظر و با مشارکت مردم اداره شده است و هم اکنون زیر نظر هیات امنای منسجم ۵ نفره اداره می شود که اعضای آنها هر ۴ سال از طریق انتخابات و از بین جماعت این مسجد انتخاب می شود.

فعالیت های مسجد:

مسجد جامع داماهی یکی از مساجد فعال سطح شهر بندرعباس در زمینه های مختلف دینی و فرهنگی می باشد.

  • برگزاری کلاسهای هفتگی فقهی و حدیث و شرح روزانه ریاض الصالحین برای برادران
  • برگزاری کلاسهای فقهی و تفسیر و آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید برای خواهران در نماز خانه خواهران
  • مهد قرآن برای ۳تا۶ سال دختر و پسر
  • مکتبخانه برای کلاس اول تا نهم دختر و پسر در زمستان و تابستان(طبقه دوم )
  • همکاری با دانشجویان خواهر و برادر در استفاده کردن از فضای طبقه ی دوم مسجد و نماز خانه خواهران برای مطالعه و درس در ایام امتحانات
  • همکاری با مجتمع فرهنگی ورزشی داماهی
  • برگزاری نماز تراویح و قیام و برنامه های دینی و فرهنگی دیگر در رمضان از مهترین فعالیتهای این مسجد می باشد.

موقعیت مکانی مسجد در نقشه گوگل: 

درباره ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

-- بارگیری کد امنیتی --