خانه / انتشارات / خطبه های جمعه / جایگاه نژاد پرستی در اسلام
جایگاه نژاد پرستی در اسلام

جایگاه نژاد پرستی در اسلام

چکیده ای از خطبه جمعه تاریخ ۹۴/۰۲/۰۴ مسجد جامع داماهی بندرعباس

مدتی است که در فضای مجازی و سایتهای اینترنتی و شکبه های اجتماعی مثل فیس بو ک واتس آپ و وایبر و… عرب ستیزی عجیبی به را افتاده است که ناشی از یک نوع نژاد پرستی می باشد. اما آیا نژاد پرستی در شرع اسلام جایگاهی دارد؟؟

الله سبحانه وتعالی در آیه اول سوره نساء این چنین میفرماید که : «ای مردم از پروردگار خود بترسید همان کسى که همه شما را از يک انسان آفريد.» و همچنین در آیه ۱۳ سوره حجرا ت می فرماید: «اى مردم! ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ ها و قبيله‏ ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد؛ (اينها ملاک امتياز نيست،) گرامى ‏ترين شما نزد الله با تقواترين شماست؛ الله متعال دانا و آگاه است

در این آیه علت قرار دادن انسانها در رنگها و زبانها و قومیتهای مختلف شناخت یکدیگر بیان شده است نه برتری و فخر فروشی بر یکدیگر . و اگرنه الله متعال قادر بود تمامی انسانها را از یک رنگ و نژاد و یک زبان بیافریند اما اینکار را نکرده است تا انسانها همدیگرا بهتر بشناسند .

واما در ادامه ی آیه یک قانون بسیار طلایی و عادلانه ای را مطرح می نماید که : «اِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» بهترین ،گرامی ترین و برترین شما نزد الله متعال با تقوا ترین شماست و نفرمود بهترین شما ،سفید ترین شما و یا ثروتمندترین شما ست. و افتخار به مال و رنگ و نژاد و حسب و نسب و مال و ثروت ، همه را باطل اعلان کرد .

اسلام این قانون را عملی کرده است آنجا که صهیب رومی و سلمان فارسی و بلال حبشی و ابوبکر عربی و همه را بدون هیچ تبعیض و تحقیری در زیر یک پرچم بنام لا اله الا الله محمد رسول الله جمع می کند و آنها را در آغوش می گیرد.

لذا در شرع مقدس اسلام نژاد پرستی و خود برتربینی هیچ جایگاهی که ندارد هیج، بلکه مذمت هم شده است .آنجا که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید : «فرهنگ جاهلیت را زنده نکنید و اگر کسی افتخار به حسب و نسب را زنده بکند از ما نیست.»

این را بدانیم که اولین کسی که اساس و بنیاد نژاد پرستی را پایه ریزی کرد ابلیس بود . که خداوند مفصلا این قضیه را در آیات ۷۱تا ۷۸ سوره (ص ) بیان نموده است .

پس ملاک برتری در نزد الله سبحانه و تعالی تقوا و ایمان و نیت و عمل است زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود : « الله متعال به بدنها و صورتهای شما نگاه نمی کند بله به قلبها و اعمال شما می نگرد.»

نژاد پرستی نه تنها از دیدگاه شرع محکوم است بلکه از دیدگاه عقل و منطق هم مذموم و محکوم است زیرا رنگ و نژاد و زبان افراد به اراده ی خودشان نبوده است .و این آدمهای جاهل هستند که به رنگ و نژاد خود افتخار می کنندو انسان عاقل به همه ی ملیتها و نژادها احترام می گذرد مگر ملت و کفر شرک.

اقبال می گوید:

مـا مســلمــانـیـم و اولاد خــلـیــل ** از «ابیکم» گیر اگر خواهـی دلیـل
بــا وطــن وابـستـه تـقــدیــر امــم ** بــر نـســب بـنـیـاد تـعــمــیـر امـم
اصـل ملت در وطن دیـدن که چــه ** بــاد و آب و گل پـرستیـدن کـه چه
بر نسب نازان شدن نادانی است ** حکم او انـدر تـن و تـن فـانی است
ملت مـا را اســاس دیـگـر اســت ** این اساس اندر دل ما مضـمر است
حـاضـریم و دل بـغایب بستـه ایم ** پـس ز بنـد ایــن و آن وارسـته ایــم
تـیر خوش پیکـان یـک کیشیم ما ** یـک نـما یــک بیـن یـک اندیشیـم ما
مــدعـای مــا مــآل مـا یکیسـت ** طــرز و انـداز خیــال مـا یکیسـت مـا
ز نعمـتـهــای او اخــوان شــدیم ** یـک زبـان و یکــدل و یکجـان شــدیم

بدانیم که مذمت عرب کردن، منجر به مذمت از شخص رسول الله صلی الله علیه وسلم و توهین به ایشان می شود و هر گونه اهانتی به شخص رسول الله صلی الله علیه وسلم به اجماع تمامی علما کفر است و اگر کسی به همه عربها توهین کند به رسول الله صلی الله علیه و سلم هم توهین کرد ه است چرا که ایشان عرب بو ده اند. قرآن کریم هم به زبان عربی است.

اگر چند نفر از قوم عرب یا فارس یا بلوچ یا هند و یا آریایی و یا … خطایی را مرتکب شدند به پای همه قوم نگذاریم و همه را محکوم نکنیم چرا که این حکم از انصاف بدور است.

این را بدنیم که سر زمین پهناور ایران ملیتها ی مختلفی را اعم ازترک وکرد و بلوچ و لر و عرب و… همه را در خود جای داده است و ما با چنگ زدن به قرآن وسنت و اسلام خود دور هم جمع شده ایم لذا هیچ کس حق ندارد نژاد دیگر را محکوم کند و تحقیر نماید هم ازلحاظ شرعی گناه است و هم از لحاظ دنیوی و مادی به صلاح مملکت مانیست .و ایران عزیز ما را دچار تفرقه و اختلاف می کند .

مگر نه این است که بسیاری از مرزبانان ما ترک و عرب و بلو چ هستند ماباید با عزت و احترام و شرف دور هم جمع بشویم.

و این همان چیزی است که رسول الله صلی الله علیه وسلم بر آن تاکید داشته است. که ای مردم پرورگار شما یکی و پدر شما یکی است و هیچ عربی بر عجمی و هیچ عجمی بر عربی برتری ندارد مگر با تقوای الله.

پس در زیر سایه پرچم توحید لا اله الا الله محمد رسول الله در کنار یکدیگر با عزت وشرف زندگی کنیم و از تفرقه و اختلاف و توهین و تحقیر یکدیگر بپرهیزیم . وبدانیم هرجا نام الله به یگانگی و وحدانیت ذکر کرده شود ، آنجا سر زمین یک مسلمان است حال هر جا که باشد.

ای برادر این نصیحت گوش کـن ** پـنـد آن آقـای مـلت گـوش کـن
قلب را از حرف حق گردان قوی ** با عرب در ساز تا مسلم شوی

اقبال لاهوری

از الله متعال می خواهیم که تفرقه و اختلاف را از میان ما مسلمانان دور بگرداند و اتحاد و همبستگی میان ما را روز به بروز بیشتر و بیشتر بگرداند.

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

خطبه جمعه مسجد جامع اهل سنت داماهی بندرعباس (۲۲ دیماه ۱۳۹۶)

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬● تاریخ خطبه: ۲۲ دیماه ۱۳۹۶ خطیب: شیخ سید محمد صالح مهجور  موضوع: دفاع از دین مکان: مسجد جامع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

-- بارگیری کد امنیتی --