خانه / رمضان / برنامه روزانه یک روزه دار

برنامه روزانه یک روزه دار

برادر و خواهر مؤمن! رمضان آمده تا مجالی مناسب برای کسب میلیون‌ها ثواب؛ و همچنین پاک کردن ورقه‌های سیاه پرونده اعمال فراهم شود. مگر بدنبال رحمت خدا نیستی قصرها و باغ‌ها و رضایت خدا را نمی‌خواهی، الان رمضان در پیش است و مبادابرود و ما دست خالی بمانیم.

یک روز رمضان؛ فرصتی بی نظیر و مجالی خوب برای نزدیک شدن به خداوند، با انواع طاعات و عبادات میباشد؛ چرا که انجام اعمال صالح در این ماه آسانتر است.

عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می‌گوید: «پشیمان نشدم، همانند پشیمان شدنم بر روزی که خورشیدش غروب کرد و از عمر من کم شد ولی بر اعمال من افزوده نشد».

استقبال از رمضان
استقبال از رمضان

برنامه پيشنهادی

سحری:

*چند دقیقه قبل از سحری بیدار شوید و وضو گرفته دو رکعت سنت وضو بخوانید و به دعا و استغفار مشغول شوید . در صحیح مسلم از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند: «هنگامی که نيمی يا دو سوم از شب بگذرد، خداوند به آسمان دنيا آمده و می فرمايد: آيا سؤال كننده‌ای هست تا درخواستش برآورده شود؟ آيا دعا كنندهای هست تا دعای او اجابت گردد؟ آيا خواهان آمرزشی هست كه او را بيامرزم؟ و اين تا طلوع فجر ادامه دارد. »

از عمرو بن عبسه رضی الله عنه روايت است، از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنيدم که فرمودند: «نزديك‌ترين زمانی كه بنده به خدا نزديك می‌شود در نيمه‌ی شب است، پس اگر می‌توانی جزو كسانی باش كه خدا را در آن ساعت ياد می‌كنند». (أبو داود والترمذی و صحیح ترغیب رقم ۱۶۴۷)

*سحری را فراموش نکنید حتی اگر چند دانه رطب، خرما و یا جرعهای آب باشد؛ زیرا در آن برکت وجود دارد و خدا و ملائکه بر شما درود می‌فرستند و‌ثواب سحری خوردن، شامل حال شما میگردد.

بعد از طلوع فجر:

*با شنیدن اذان صبح جملات اذان را تکرار نموده و با خواندن دعای اذان، شفاعت پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز قیامت را به دست آورید.

*دو رکعت سنت قبلیه صبح (که از دنیا و آنچه در آن وجود دارد بهتر است) را در منزل بجا آورده سپس جهت ادای نماز صبح به مسجد بروید و با خواندن دو رکعت سنت تحیه مسجد و وضو سعی کنید در صف اول قرار بگیرید تا از اجر و پاداش عظیم آن بهره برده و بشارت نور کامل در روز قیامت را دریافت نمایید و از صفات منافقان دور شوید.

*تصمیم بگیرید در رمضان نماز جماعت از شما فوت نگردد.

*با قرائت قرآن، ذکر و دعا تا اقامه نماز مشغول شوید.

* اذکار صبحگاه را در همین موقع یا بعد از نماز صبح بخوانید.

*فراموش نکنید که حضور در نماز صبح بسیار ارزشمند است و خداوند می‌فرمایند: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا »«بیگمان نماز صبح محل بازدید و گواهی فرشتگان است».

*به قدر امکان سعی کنید چند حزب از قرآن را قبل از هر نماز خوانده تا بتوانید تا پایان ماه چند ختم داشته باشید.

توجه: قرآن و روزه دو شفاعت کننده روز قیامت هستند.

*سپس نماز صبح را بجا آورده و اگر مقدور شد در محل نماز بنشینید تا خورشید طلوع کند، و بعد از آن دو رکعت سنت اشراق بخوانید، که این نشستن با یک حج و عمره کامل برابری می‌کند.

*دو رکعت نماز اشراق، شروع نماز ضحی (چاشت) بحساب می‌آید.

*اگر بعد از نماز صبح استراحت کردید نماز ضحی (دو تا هشت رکعت) بعد از بیدار شدن تا قبل از زوال در منزل یا محل کار بجا بیاورید.

*بعد از آن اعمال روزانه خود را شروع کنید و در کسب رزق و روزی نیت را خالص گردانید تا در آن نیز اجر و ثواب کسب کنید؛ زیرا تاجر صادق همراه انبیا و صدیقین محشور می‌شود. و بهترین خوردنی انسان چیزی است که از دسترنج خودش باشد. سعی کنید زبان را به ذکر خدا مشغول کرده و دیگران را جهت تقرب بسوی خدا تشویق نمایید و اگر منکری دیدید به نحو احسن آن را نهی کنید.

*در صورتی که در محل کار وقت داشتید خود را با تلاوت قرآن مشغول کنید.

ظهر: 

*با شنیدن اذان ظهر سعی کنید فوراً به مسجد آمده و به ادا نمودن سنت تحیه مسجد و وضو و چهار رکعت قبلیه ظهر مشغول شوید؛ وقت باقی‌مانده را نیز به تلاوت قرآن بپردازید؛ سپس نماز را با جماعت ادا نموده و بعد از گفتن اذکار بعد از نماز، چهار رکعت سنت بعدیه را بجا آورید و دوباره به کارهای خود مشغول شوید.

عصر:

*با شنیدن اذان عصر در مسجد حاضر شده همانند ظهر خود را به نماز، ذکر و تلاوت قرآن مشغول نمایید.

* قبل از مغرب:

*خانواده را در امور خانه یاری داده و قبل از غروب اذکار شامگاه را بخوانید.

*خواهران می‌توانند در حال آماده کردن افطاری زبان را به ذکر ودعا مشغول سازند یا با گذاشتن نوار سخنرانی از وقت خود بهر برده و آشپزخانه خود را به محل کسب علم و نزول فرشته‌ها مبدل کنند.

*با شنیدن اولین الله اکبر اذان مغرب از هر مسجدی که باشد با گفتن «بسم الله» و دعای افطاری، اول با چند دانه رطب، خرما یا آب روزه خود را افطار کنید. دعای افطاری: «ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الْأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ» (ابوداود حديث صحيح رقم ۲۳۵۷)

*بعد از افطار جهت ادای نماز مغرب به مسجد بروید، بعد از ادای نماز و سنت بعدیه به منزل برگشته با اهل و خانواده جهت صرف شام سر سفره حاضر شوید و شکر خدا را به سبب توفیق کامل نمودن روزه بجا آورید.

عشاء:

*باشنیدن اذان عشاء جهت ادای نماز عشاء و تراویح در مسجد حاضر شوید و خود را با سنت و ذکر و تلاوت قرآن تا اقامه نماز مشغول کنید. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:«کسی که نماز تراویح را از روی ایمان و امید به پاداش خدا بجا آورد، گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شود.» و «کسی که نماز را با امام بجا آورد ثواب قیام آن شب برایش نوشته می‌شود.»

برنامه روزانه یک روزه دار

تذکرات:

*در حلقه‌های وعظ و ارشاد حضور داشته باشید و از آنها بهره ببرید. سعی کنید در حلقات قرآن که در مساجد یا منازل دایر می‌شود حضور پیدا کرده و به تلاوت یا استماع قرآن مشغول گردید.

از ابو امامه رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:«كسی كه به مسجد رفته و هدفی جز اينكه نیکی‌ای را ياد گرفته يا به ديگران ياد دهد؛ نداشته باشد به اندازه‌ی اجر حج‌كننده‌ای كه حجش كامل باشد، اجر می‌برد.»(صحیح ترغيب رقم ۸۷)

* در دادن افطاری به اقوام، دوستان و فقرا كوتاهی نكنيد؛ زيرا ثواب كامل یک روزه دار به شما می‌رسد، بدون آنكه از ثواب آن روزه‌دار كاسته شود تا جايی كه پيامبر صلی الله علیه وسلم توفيق برپايی ضيافت ومهمانی روزه ‌داران را از خدا برای خود و ديگران طلب می‌فرمود.

*در قبول کردن دعوت دیگران كوتاهی نكنيد.

*خواهران برنامه غذایی مرتب برای خود بریزند، تا اسراف نشود و هزینه‌ها پایین بیاید و خودشان نیز بهتر از اوقات رمضان برای تلاوت و استغفار و دعا بهره ببرند.

*خواهران با تهیه افطاری برای خانواده و مهمانان شریک اجر و ثواب روزه آنها خواهند بود.

*خواهران که عذر ماهیانه دارند از گوش دادن و حضور درحلقات قرآن و سخنرانی، خواندن اذکار و ادعیه و استغفار کوتاهی نکنند.

*عزیزانی که به جای تلاوت قرآن، وقت خود را با تماشای سریال و فیلم‌ تلف می‌کنند؛ دقت داشته باشند که علماء و صلحاء در رمضان حتی کلاس درس حدیث را کم کرده تا بیشتر بتوانند قرآن بخوانند!!!

*آنچه در خانه آماده می‌کنید، بعنوان هدیه به همسایه‌ واقوام بفرستید تا موجب خوشحالی آنها و کسب اجر روزه و صله رحم شود.

*در دادن صدقه روزانه اگر چه مقدار آن کم باشد، کوتاهی نکنید تا شامل دعای ملائكه قرار گرفته و گرما و حرارت قبر را از خود دور کنید. و همچنین با دادن صدقه بیمارانتان را درمان نمایید.

*به فرمایش رسول الله صلی الله علیه وسلم، اعمال نيك از مرگ‌ها بد جلوگيری می‌كند. و صدقه‌ی پنهانی خشم و غضب خداوند را خاموش کرده وصله‌ی ارحام (ديدار خويشاوندان) عمر انسان را زياد می‌كند. و هر عمل نيكی صدقه است. و اهل نيكی در دنيا اهل نیكی در آخرتند. و اهل بدی در دنيا اهل بدی در آخرتند. و اولين گروهی كه وارد بهشت می‌شوند، اهل نيكی واحسانند.(ترغيب رقم ۸۹۰ )

*با دادن زکات که ۵/۲ درصد مال می‌باشد، شر و آفت مال را از خود دور نمایید. و باید دقت کرد که این درصد مال حق فقرا و مساکین بوده و اگر پرداخت نگردد، کل مال را آلوده می‌سازد.

*آیا می‌خواهی تا پایان رمضان دو ختم قرآن داشته باشید؟!!! کافی است قبل یا بعد از هر نماز نصف جزء را تلاوت کنید.

در دعای خیر همدیگر را فراموش نکنیم.

«جَمَعنا وإیّاکُم فِی جَنّاتِ الفِردَوسِ مَعَ النَّبیّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداء وَ الصَّالِحین»

درباره ی شیخ موسی بازماندگان

همچنین ببینید

آمدن فرستاده پادشاهان حمیر به خدمت رسول الله

رمضان سال نهم هجری بود که سه نفر از پادشاهان حمیر و فرستادگان آنها به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

-- بارگیری کد امنیتی --