خانه / مصاحبه ها / مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

برنامه “مسافر مع القرآن” برنامه ای است که توسط شیخ فهد الکندری اجرا می شود و در آن تشویق به حفظ قرآن می کند شیخ الکندری که خودش حافظ کل قرآن است حفظ قرآن را نعمتی از نعمت های خداوند می داند که باید برای آن جهد و تلاش فراوان کرد وی برای اینکه مردم را تشویق به حفظ قرآن نماید با ساخت این برنامه که نمونه هایی از کسانی است که حافظ کل قرآن شده اند و آنها را از سراسر دنیا برای ما معرفی می کند که در وضعیت سخت جسمی هستند یا مشغله های کاری فراوان دارند و … اما حافظ کل قرآن هستند. این برنامه که از شبکه قطر و دیگر شبکه ها پخش شده با استقبال فراونی روبرو شده است.

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

ما در رمضان امسال تصمیم گرفتیم که برخی از برنامه های جالب آن را برای شما دوستان ترجمه نمائیم و گزیده ای از آن را بصورت کلیپ در اختیار شما مخاطبین قرار بدهیم.(هر چند که ترجمه فیلم و نوشتار نمودن آن کار بسیار سختی است و شاید زیبایی اصل این برنامه را نداشته باشد.)

یکی از این برنامه ها مصاحبه با نوجوان ۱۱ ساله از مدینه منوره است که نابینای مادر زاد است. نام ایشان جهاد المالکی است.

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

شیخ الکندری: ما الان در مسجد قبا هستیم اولین مسجدی که در اسلام بنا شده است و در این مسجد در مورد قرآن صحبت می کنیم و از نمونه بسیار زیبا در این مورد شیخ جهاد المالکی، شیخ جهاد حالت چطور است؟

المالکی: الحمدلله رب العالمین

شیخ الکندری: شیخ جهاد؛ ماشاء الله تو حافظ کل قرآن هستی؟

المالکی: الحمدلله رب العالمین

شیخ الکندری: چه موقع حفظ قرآن را شروع نمودی؟

المالکی: وقتی ۵ ساله بودم

شیخ الکندری: به ما توضیح بده شیخ جهاد چطوری قرآن را حفظ نمود؟

المالکی: رادیو قرآن شبکه مجد را گوش می دادم

شیخ الکندری: در اول شیخ تو برای حفظ قرآن چه کسی بود؟

المالکی: شیخ میزان

شیخ الکندری: چه مقدار از قرآن پیش شیخ میزان حفظ نمودی؟

المالکی: از سوره فاتحه تا آیه ۱۱۰ سوره انعام

شیخ الکندری: در کدام منطقه؟

المالکی: در شهر ریاض و بعد از آن به مدینه منوره آمدم و در خانه باقی قرآن را حفظ نمودم

شیخ الکندری: چکونه؟

المالکی: پدرم قرآن را برایم می خواند و من آنرا از طریق شنیدن حفظ می کردم

شیخ الکندری: از عجایب داستان جهاد المالکی این است که مادرش وقتی برای جهاد حامله بود به استمرار قرآن را گوش می داد و حتی بعد از اینکه جهاد متولد هم شد حتی تا سن ۵ سالگی فرزندش نیز قرآن را به استمرار گوش می داد و و جهاد نیز می شنید. و شاید این سبب اصلی حافظ شدن جهاد باشد

جهاد المالکی می گوید وقتی هفت و نیم سالم شد کل قرآن را حافظ شدم و الان نیز روزی بین سه تا چهار جز قرآن را دور می کنم و الان که یازده سالم هست سند در روایت حفص تا رسول الله صلی الله علیه و سلم را نیز گرفته ام همچنین سند متن جزری.

در ادامه برنامه شیخ فهد الکندری شروع به آزمایش المالکی نمود که از ایشان آیه ۳۴ سوره اعراف و آیه ۱۱۰ سوره ال عمران را پرسید که المالکی نیز آن را قرائت نمود نکته جالب این سوال این بود که شیخ الکندری فقط گفت آیه ۳۴ سوره اعراف یا ۱۱۰ عمران بدون اینکه کلمه قبل یا بعد این آیه را بگوید شیخ جهاد توانست آیه را تلاوت نماید.

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

بعد از این امتحان شیخ الکندری می گوید: این توانایی و اطمینان بوجود نمی آید مگر با تلاش بسیار زیاد؛ اول از همه اخلاص و بعد توکل بر خدا، سپس تلاش والدین، فرزند نابینا و کم سن و سال است ولی با فضل خداوند متعال، پدرش تلاش کرد و فرزندش به این توانایی رسید. این عبرتی است برای هر کسی که این نمونه بسیار زیبای قرآنی را می بیند

شیخ الکندری به المالکی می گوید خداوند نعمت بینایی را از تو گرفته است آیا احساس اندوه و ناراحتی میکنی؟ که المالکی در جواب گفت نه احساس ناراحتی نمی کنم برای اینکه اگر چه خداوند از من نعمت بینایی را گرفته است اما به جایش به من نعمت بصیرت و دانایی داده است و به خاطر این نعمت باید خدا را شکر کرد که شیخ الکندری ازش پرسید چطوری شکر نعمت خدا را نموده ای که شیخ جهاد در جواب گفت قرآن را حفظ کردم و باید به آن عمل کنم.

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

در ادامه سوالات شیخ الکندری از شیخ جهاد پرسید آروز تو چیست و در آینده می خواهی چه کار کنی که شیخ جهاد جواب داد دوست دارم امام الحرمین شوم و عالم دین باشم برای رضای خدا.

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

شیخ الکندری می گوید در برنامه مسافر مع القرآن سؤالات زیادی از من شده که چگونه ما آیات متشابه را حفظ کنیم که من از شیخی که حفظ خوبی داره یعنی شیخ جهاد پرسیدم و جواب ایشان این بود که من وقتی آیه متشابه ای را حفظ می کردم همیشه با خودم می گفتم که نمونه این آیه با این تفاوت در این سوره یا آن سوره وجود دارد و بدین ترتیب راحت آیات متشابهات را حفظ نمودم. شیخ الکندری از المالکی پرسید که چگونه رقم آیات را حفظ کرده و می فهمد که شیخ جهاد جواب داد آیه را برای من تلاوت می کردند و می گفتند که این رقم این آیه سوره ای هست که تلاوت شد و من آنرا همراه با حفظ آیه، عدد آن را نیز حفظ می کردم.

در ادامه برنامه شیخ الکندری تعدادی از آیات مشابه را از شیخ جهاد سؤال می کرد و از شیخ جهاد میخواست آیه را تکمیل کند و مشابه آن را بگوید که در کدام سوره است و آنرا تلاوت کند که شیخ جهاد نیز این کار را انجام داد

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزادمصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد

شیخ الکندری از شیخ جهاد پرسید برخی از نوجوانان و جوانان می گویند که حفظ قرآن سخت است و نمیشه که قرآن را حفظ کرد و نمی توانند که قرآن را حفظ کنند تو به آنها چه می گویی؟ شیخ جهاد می گوید من به آنها می گویم که قرآن آسان است و خداوند متعال می فرماید و لقد یسرنا القرآن لذکر فهل من مدکر، و با تمرکز زیاد می شود قرآن را حفظ نمود و اینکه واقعا برای حفظ قرآن کار کنیم

مصاحبه با حافظ نابینای مادرزاد
شیخ الکندری می گوید: وقتی امثال شیخ جهاد را می بینم میگویم باید قرآن را باور کنیم و امثال این اشخاص عبرت و حجتی برای ما در حفظ قرآن باشد و از خداوند متعال می خواهم به شیخ جهاد المالکی برکت دهد.

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

مصاحبه اختصاصی با شیخ هادی جلالی

با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی جناب شیخ هادی جلالی، تشکر داریم از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =

-- بارگیری کد امنیتی --