خانه / موضوعات / اخلاق و تربیت / عوامل ویرانگر زندگی زناشویى

عوامل ویرانگر زندگی زناشویى

زندگى زناشویى معمولا با احساساتى آغاز می گردد كه سرشار از دوستى و محبت و انس و الفت بین زن و شوهر است. ولى با گذشت زمان و به دوش كشیدن مسئولیت ها ممكن است كه این مفاهیم والا در بعضى از خانواده ها كمرنگ و یا حتی محو شود، پس احساسات عاشقانه را در حال كاسته شدن مداوم مى یابیم و در پى آن الفت و تفاهم از بین مى رود و جایش را نزاع و درگیرى مى گیرد ، بلكه ممكن است اين امر تا جایى پیش رود كه منجر به پایان یافتن ارتباط زناشویى گردد.

وزمانى با تأمل در زندگی این دست از خانواده ها که با تفاهم و علاقه و محبت زندگی زناشویی خود را آغاز کرده اند اما درمیانه راه با نامیدی و درماندگی و دلسردی مواجه می شوند در میابیم که عوامل بسیاری وجود دارد که تداوم آن منجر به ویرانی پل های محبت و مودت بین زوجین می شود. برای حفظ زندگی زناشویی لازم است که زوجین از این عوامل ویرانگر برحذر باشند. مهمترین عوامل ویرانگر عبارتند از:

آشکار نکردن عیوب دیگران
١) آشكار نمودن عیب ها ونادیده گرفتن خوبی ها:

بعضى از زوج ها بر روى عیوب و نقص هاى طرف دیگرشان نور مى اندازند، وهمیشه این عیوب را بازگو مى كنند وآنها را بزرگ جلوه مى دهند و در عین حال از خوبى ها و مزیت هاى متعدد طرف مقابل غافل مى مانند؛ كه این امر دیوارهای فاصله و نفرت را بین زوجین بنا می کند.
رسول الله صلى الله علیه وسلم مى فرمایند: «لَایفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِی مِنْهَا آخَرَأَ» [مسلم /۱۴۶۹] «مرد مؤمن از زن مؤمن جدا نمى شود، اگر از اخلاقى از زن خوشش نیامد به اخلاق دیگرش راضى مى شود.»

لذا زوجین باید به دنبال مزیت ها و خوبى هاى طرف دیگر باشند وآنها را ابراز كنند و رشد دهند، و براى رفع كمي و كاستي هاي يكدیگر تلاش کنند.

image_low_noresize_php

٢) مقایسه کردن:

بعضى از زن و شوهران به طور عمد یا غیر عمد همسرانشان را با دیگران مقایسه مى كنند، از همكاران و دوستان گرفته تا افراد دیگر، واین کار احساسات منفى را در طرفین ایجاد می کند، از طرفى شخصى كه مقایسه مى كند احساس عدم رضایت از طرف دیگر دارد، و از طرفى دیگر این مقایسه خدشه عمیقی به احساسات طرف مقابل وارد می کند و توهینى به كرامت اوست.

زن و شوهر باید این را به خاطر داشته باشند به نسبت بشر بودن کاملا طبیعی است که در پاره ای موارد امتیاز و گاهی هم عیوبی داشته باشد؛ پس زن و شوهر باید از مقایسه کردن دوری کنند. و رضایت از یکدیگر و ایده واقع گرا نسبت به همسر و اطرافیان خود داشته باشند.

zsa
٣) سکوت در برابر مشكلات:

مطمئنا زندگى زناشویى از مشكلات و اختلافات خالى نیست، اما زیاد شدن مشكلات و تكرار دائمی آن، و عدم چاره جویی همسران برای حل و ریشه یابی اختلافات از طریق گفتگوی سازنده سبب انزجار و تمایل براى از بین بردن روابط زناشویى مى گردد؛ پس زوجین باید با گفتگویی آرام و منطقی و سازنده در از بین بردن اختلافاتى كه بین آنها بوجود مى آید، به سرعت اقدام كنند.

tamadkhor
٤) تمسخر و جریحه دار كردن احساسات:

تمسخر همسر در کارها و خصوصیات، ویا طرز تفکرش، یا احساسات منفی همراه با نا امیدی و نفرت و عدم تمایل به طرفى كه مسخره نموده است را در همسر بوجود مى آورد، و جایى براى دوست داشتن و محبت كردن باقي نمى گذارد؛ لذا زوجین باید بر احترام گذاشتن به احساسات همسران خود حریص باشند، واز آنچه احساسات طرف مقابل را جریحه دار مى كند اجتناب ورزند.

124

٥) مشغولیت دائم (وقت ندادن به خانواده):

مشغول بودن دائمى یكى از زوجین چه در داخل منزل و چه خارج از منزل، و چه این مشغولیت در کار نیک و پسندیده باشد و چه در سرگرمی ها و علایق شخصی مانند: شغل، همراهی با دوستان، تربیت فرزندان، امور خیریه و دعوت، ورزش و یا آموزش انواع مهارت ها، طرف مقابل احساس بی توجهی و دوری می دهد، و سبب می شود تا همسر خلاء بزرگی را در زندگی اش احساس کند. زوجین باید به همسران اهمیت دهند هر چند این اهمیت و توجه به همسر سبب کنار گذاشتن قسمتی از کارهای ضروریش شود، تا اینکه به دلیل این بی توجهی روابط عاطفی آنان دچار سستی و سردی نگردد.

dark

٦) درك نكردن:

ممكن است هركدام از طرفین خواسته ها،آرزوها و نیازهایى داشته باشند كه براى برآوردن به كمك و همكارى نیاز دارند، ولى درك نشدن نیازهاى فرد از طرف همسر و عدم احترام به آن نیازها، او را به سمت كم ارزش جلوه دادن نیازهایش و سست شدن اراده اش سوق مى دهد، وحتی ممكن است كار به مسخره كردن آن نیازها بیانجامد و فرد دل آزرده و ناراحت گردد. و به دنبال آن سستى عاطفى ایجاد گردد، مخصوصا اگر دیگران آن آرزو ها را تحسین كنند. پس زوجین باید آرزوهاى یكدیگر را زنده نگه دارند، و به خواسته ها و نیازهای هم احترام بگذارند و برای دستیابی همسرانشان به آرزوهایشان از یاری مادی و معنوی دریغ نورزند.

25

٧) غیرت و تعصب زیاد:

ممكن است غیرت و تعصب زیاد ارتباط سالم زناشویى را تباه كند، وآن را از امنیت به نگرانى و شك و تردید منتقل كند و بدگمانى و توهم توطئه را به دنبال داشته باشد، كه باعث ایجاد دشمنى و ترس می گردد، ودر سایه ى این جو، مفاهیم دوستى و محبت پنهان می شود، از این رو زن و شوهر باید غیرت و تعصب میانه اى به دور از افراط و تفریط داشته باشند و ملتزم به راستى و شفافیت و صداقت باشند؛ تا از پاشیدن بذر شك و تردید بین خود دورى كنند.
و قال تعالى: «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» [نساء/۱۹] «و با آنها ( زنان ) به نیكى رفتار كنید.»

managment

٨ ) سلطه گرى:

بعضى از مردان فكر مى كنند به تنهایى باید در هر ریز و درشتى كه مربوط به خانواده است تصمیم گیرى كنند، پس با كسى صحبت نمى كنند، و به كسى اجازه دخالت نمى دهند، در نتیجه فضاى نگرانى و تمایل براى فرار از خانه بر افراد چیره مى گردد و همچنین اگر زن تسلط بر امور باشد نیز همین آسیب در انتظار افراد خانواد خواهد بود.

خداوند تبارك و تعالى در آیه ى ٣٤ سوره نساء مى فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ» مردان بر زنان سر پرست و نگهبانند، بخاطر آنکه خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده، و (نیز) بخاطر آنکه از اموالشان خرج مى كنند.

(قوام بودن) مرد به معناى سلطه ى وی بر زن نیست بلكه به معناى سرپرستى و حمایت از زن است و این به خاطر ویژگى خاصى است كه خداوند در وجود مرد قرار داده است. مانند ویژگى جسمانى مرد كه توانایى انجام كارهاى طاقت فرسا را دارد، و به همین دلیل خداوند نفقه را بر عهده ى مرد گذاشته است.

در واقع به زبان ساده مى توان گفت: مرد در خدمت زن است.

پس زن و شوهر باید از به تنهایى تصمیم گرفتن بپرهیزند، و مشورتى را كه خداوند عزوجل ، از ویژگى هاى مؤمنین قرار داده است – «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ» [شوری/۳۸ ] وكارشان بر پایه ى مشورت با یكدیگر است – را به عنوان راه و روشى قرار دهند كه با آن مسائل زندگیشان و ارتباط شان با همسرانشان را اداره نمایند.

منبع: سایت اسلام ویب

مترجم: الراجیة رحمة ربها

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

تیرهای زهرآگین شیطان

تير های شيطان برای گمراهی بشر و اسير نمودن او بسيار فراوان است. گاهی راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =

-- بارگیری کد امنیتی --