خانه / موضوعات / اخلاق و تربیت / زندگیت را شیرین کن

زندگیت را شیرین کن

یکی از منت های الله عزوجل بر بندگانش نعمت همسر صالح وشایسته و مهربان و دوست داشتنی است که برای او فرزند به دنیا می آورد و دل و خانه او را غرق شادی و صمیمیت می کند.

چنین همسری، آراسته به اخلاقی است که شوهر از او خشنود و چشمانش از دیدنش روشن می گردد.

در اینجا به پاره ای از این صفت های اخلاقی، اشاره می شود:

سخنان شیرین و دلنشین با انتخاب کلمات زیبا و مناسب، چرا که سخن شیرین دل را نرم و عقل را اسیر می کند و چه کسی بیشتر از زن، سزاوار است که به این صفت آراسته باشد.

ای زن مسلمان، در فرموده الله دقت کن که چگونه مخالفان و کافران را مورد خطاب قرار می دهد، الله می فرماید: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ» [آل عمران/۶۴] بگو ای اهل کتاب، بیایید به سوی سخن دادگرانه ای که میان ما و شما مشترک است.

همچنین می فرمایند: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ» [النساء /۱۷۱] ای اهل کتاب، در دین خود غلو مکنید.

عبارت «یا أهل الکتاب» چنان آنها را خوشحال کرد که دلهایشان به پرواز در آمد این خطاب خداوند بدین خاطر است که می خواهد سخن حق به آنها رسیده و به آن گوش داده و در آن بیندیشند.

همچنین در صلح حدیبیه، مشرکین سهیل بن عمرو را برای مذاکره نزد رسول الله فرستادند وقتی سهیل از سخن فارغ شد؛ پیامبر فرمود: (انتهیت یا أبا الولید) با هدف رغبت به دعوت پیامبر او را با کنیه ای خطاب قرار داد که نزد او بسیار محبوب بود.

و می بایست همسر نیز شیرین ترین سخن ها و بهترین عبارت ها را بر زبان آورد، به شوهرش ابراز محبت کرده و شادی را به دلاو وارد نماید.

۲- استقبال مناسب از شوهر که اولین کلید ورود به قلب وی می باشد زن می تواند با ظاهری مناسب وگفتاری شیرین، مقدمش را با محبت و مهرورزی بیاراید، به او خوش آمد گفته و مکانی را که دوست دارد در آن بنشیند مهیا ساخته و با کلماتی دلسوزانه و نگاهی شادمانه خستگی کار را از تن خسته اش بزداید.

۳- خوشرویی و لبان خندان بذر مهر و محبت را در قلب شوهر می کارد و به آن حیات و جاودانگی می بخشد. چرا که تبسم و خوشرویی نشانه رضایت و محبت است که معانی فراوانی را در بردارد.

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: هیچ امر نیکی را کوچک نشمارید، گر چه دیدار با برادرت با چهره گشاده باشد.

۴- زمانی که شوهر وارد خانه شد در کنارش بنشیند؛ او را از آنچه گذشته مطلع سازد و در این زمینه اخبار مزح بخش و مسائل مورد علاقه او را دست چین کند، و اگر لب به سخن گشود به سخنش گوش فرا داده، و کار و شغلش را تحسین کرده، و به او یادآوری نماید که زحمات و سختی های شغلش برای او اجرا و پاداش در پی دارد.

این گفتگو باید خالی از غیبت و خبرچینی و دروغ و افترا باشد و به مجلس ذکر تبدیل شود، بلکه تبدیل به مجلس ذکر شود، که در آن حمد و ثنای خداوند به جا می آید.

۵- استقبال در کمال خوشرویی و آراستگی ظاهر، تا با ظاهر زیبا و آراسته اش با خبرهای زیبایی که او را از آن مطلع می سازد هم خوانی داشته باشد.

لباسی زیبا پوشیده و با قلبی پاک به استقبالش برود. و چه کسی غیر از شوهر سزاوار این است که زن بخاطر او خود را بیاراید.

۶- همانطور که همسر نیازمند نگاه مهربان شوهرش می باشد، شوهر نیز انتظار چنین توجهی از جانب همسر دارد، بخصوص هنگامی که در لحظات سخت واقع می شود یا به لحاظ روحی روانی احساس نیاز بیشتری می کند. اینجاست که همسر باید خشم خود را فرو برده و بخشش و گذشت بیشتری پیشه کند. اگر دوست دارد جزو نیکوکارانی باشد که خداوند متعال آنها را ستوده و می فرماید: « وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» [آل عمران/۱۳۴] و کسانی که خشم خود را فرو می خورند و از مردم گذشت می کنند و بدین وسیله در صف نیکوکاران جایگزین می شوند و خداوند هم نیکوکاران را دوست می دارد.

۷- مدارک تحصیلی زن و شوهر و همچنین سطح فرهنگی هر یک، ممکن است با دیگری متفاوت باشد، و احتمال اینکه شوهر در این موارد در سطح پایین تری نسبت به همسرش قرار داشته باشد فراوان است. حتی ممکن است همسر از لحاظ حسب و نسب و مال و مقام از شوهرش بهتر باشد.

اما زن مسلمان باید اساس را بر تواضع گذاشته و از تکبر و فخر فروشی نسبت به شوهر خودداری ورزید و ممکن است به رخو او نکشد و از منت گذاشتن و طعنه زدن دوری کند. در غیر اینصورت نفرت و بیزاری قلب شوهر را فرا می گیرد و مهر و محبت از آن رخت می بندد و چه بسا به سبب نفرت و تحقیر شوهر به حرام روی می آورد تا عدم عزت نزد همسران را جبران نموده، و یا دچار مشکلات روحی و روانی شود.

۸- زن مسلمان آراسته به صفت نیکو و پسندیده و زیبای شرم و حیا می باشد درباره این صفت زیبا، رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند: جز خیر چیزی از آن حاصل نمی شود. بدین جهت ترک زشتیها و دوری از کردار و گفتار بی ارزش از نشانه های حیا است.

۹- زن نباید شوهرش را به آنچه در توان او نیست، وادار نماید و از او انتظار بیش از اندازه داشته باشد. خداوند می فرماید: «لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ» [طلاق/۷]

آنانکه دارا هستند از دارایی خود خرج کنند.

پس بدون گلایه و شکایت، به آنچه در وسع و توان شوهر است اکتفا نموده، و همیشه در خاطرش باشد که سعادت و خوشبختی به مال و ثروت نیست.

۱۰- دوری از اسراف و تبذیر، عادتی که هر چند وقت شوهر را وادار می سازد اثاث، اسباب و حتی خودخانه را عوض کند و سبب درماندگی و ناتوانی او شود بطوری که هم و غم وی بر آورده ساختن در خواستهای زن در این موارد باشد که بیشتر آن رنگ و بوی اسراف و تبذیر دارد.

۱۱- حفظ اسرار شوهر، چرا که خانه بسان مملکتی است متعلق به زن و شوهر که برملا ساختن اسرار آن بخصوص اسراری که شوهر دوست ندارد فاش شود آنرا در معرض سقوط قرار می دهد، و مهمترین اسرار، اسراری است که مربوط به امور خصوصی بین زن و مرد می باشد که پیامبر علیه الصلاة والسلام ما را از فاش نمودن آنها برحذر داشته اند.

اسماء دختر یزید می گوید: نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم بودم و مردان و زنان دیگری نیز پیش او بودند که فرمود: شاید مرد آنچه را که با زنش انجام می دهد، و زن آنچه را که با شوهرش انجام می دهد به دیگران می گوید. همه ساکت شده و چیزی نگفتند، من گفتم: بله ای پیامبر اینچنین است فرمود: این کار را انجام ندهید تا مانند شیطانی نباشید که شیطان زنی را ملاقات نموده و با او همبستر شده و مردم آن دو را می نگرند.

۱۲- همسر موفق سعی می کند، مشکلات خانه را در خانه حل و فصل نموده و از انتقال آن به بیرون خودداری نماید، چرا که درز مشکلات خانواده به بیرون نشان از بزرگ شدن و ابقاء و استمرار یافتن آن بوده که مشکلات دیگری را نیز به دنبال دارد.

از طرفی زن نیز زود پشیمان شده و متوجه می شود که ای کاش مشکلات خانه را به بیرون انتقال نداده بود و حتی به پدر و مادرش هم نمی گفت.

۱۳- از معاشرت نیکو و پسندیده، اکرام و احترام افرادی است که نزد شوهر محبوب و محترم هستند. و چه کسی محبوبتر از پدر و مادر؛ همسر زرنگ و با تدبیر می داند که نیکی و احسان به پدر و مادر شوهر نه تنها نزد خداوند اجر و پاداش دارد، بلکه رضایت شوهر و مهر و محبت او را نیز جلب می کند.

از طرفی تصویر زشتی که بسبب وسائل ارتباط جمعی فاسد مبنی بر بی احترامی به پدر و مادر در جامعه رواج یافته و در درون امت نفوذ کرده و شوهر را از پدر و مادرش دور نموده را دگرگون، و ترفند بی دینان را خنثی می کند.

۱۴- روی آوردن فراوان به انجام طاعات و عبادات و استعانت خواستن از صبر و نماز تا ترس و وحشت را دور و کدورت را از جان ها زدوده و به خداوند نزدیکتر شود، چرا که تقرب و نزدیکی به خداوند خیر و عافیت دنیا و آخرت را شامل حال انسان می سازد.

۱۵- یکی از چیزهایی که شوهر از آن خوشحال می شود و دلش به آن شاد می گردد این است که ببیند پاره های تن او از ادب و تربیت نیکویی برخوردار هستند، زن مسلمان نه تنها با تربیت نمودن فرزندان خود مهر و محبت پدرشان را بدست می آورد، بلکه رضایت خداوند را نیز جلب می نماید، چرا که با ساختن نسلی صالح و مؤمن به اسلام خدمت نموده است.

درباره ی شیخ طه نحوی

همچنین ببینید

تیرهای زهرآگین شیطان

تير های شيطان برای گمراهی بشر و اسير نمودن او بسيار فراوان است. گاهی راه …

یک دیدگاه

  1. ممنون ازمطالب مبارکتان (والله لایضیع اجرالمحسنین)
    محمدی جوانرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

-- بارگیری کد امنیتی --