خانه / رمضان / اشتباهات زنان در رمضان

اشتباهات زنان در رمضان

اشتباهات زنان در رمضان

زهره اسفندیاری

اشتباهات و کوتاهی های زنان در این ماه زیاد و مختلف است از جمله آن می توان موارد زیر را بر شمرد:

۱- بعضی از زنان این ماه را ماه خوردن و آشامیدن قرار می دهند به گونه ای که یک زن بیشتر وقت روزانه اش را در آشپزخانه سپری می کند و هر روز به فکر آماده کردن غذا ها و دسرها و نوشیدنی ها جدیدی میباشد که برای رسیدن به این هدف خود، از بعضی کتابهای آشپزی یا شبکه های تلویزیونی یا سایت ها کمک می گیرند. اما نکته قابل توجه این جاست که این خانم زمانی از کار خود فارغ می شود که فقط لحظاتی به اذان مغرب مانده است. پس او این چنین روز خود را بدون ذکر و دعا و عبادت و تلاوت قرآن و یادگیری احکام واجب روزه به پایان می برد. و برخی مواقع مشاهده شده است که از این غذاها و دسر ها فقط مقدار کمی خورده می شود و بقیه آن متأسفانه اسراف و دور ریخته می شود که این خود گناه بزرگی است.

راهکاری پیشنهادی برای دوری از اینگونه اشتباهات:

الف) اکتفا کردن به یک یا دو نوع غذا یا دسر.

ب) دوری کردن از پخت غذاها یا دسر هایی که پیچیده است و نیاز به وقت زیادی دارد.

ج) توجه به اقتصاد در آماده کردن غذاها و دسربه گونه ای که از پخت آنهایی که نیاز به مواد گوناگون و زیاد دارند خودداری کنیم.

د) همکاری زنان در خانه با هم و تقسیم کارها و استفاده بهینه از وقت.

۲- از اشتباهات زنان در رمضان: دید و بازدید های زیادی است که در بین آنها رواج دارد که همین قضیه منجر به تلف کردن اوقات زیادی میشود در حالی که می توان از این اوقات برای تقرب جستن به خداوند عز و جل با انجام اعمال صالح بهره برد. البته منکر صله ی رحم و سر زدن به اقوام و جویای احوال همدیگر شدن نیستیم اما می توان از دید و بازدیدهای مکرر که برای شب نشینی انجام می شود پرهیز شود و یا همین مجالس را به حلقات قرآن و یا به بحث و گفتگوهای دینی مبدل کرد.

اشتباهات زنان در رمضان

۳- از دیگر اشتباهات زنان: مشغول شدن به سریال ها و برنامه های تلویزیونی است و گوش دادن به ترانه ها و آواز ها به گونه ای که یک زن بیشتر اوقات شبانه روزی اش را به مشاهده این برنامه ها می گذراند در حالی که بهتر است در این ماه مبارک شب زنده داریهایش را به عبادت و ذکر و شکر الله و تلاوت کتابش بگذراند .

۴- از دیگر اشتباهاتشان: این است که بعضی از بانوان در عبادت و ذکر در زمان عادت ماهیانه و نفاس کوتاهی می کنند. در حالی که زن حائض می تواند در مدت قاعدگی قرآن بخواند و به آن گوش دهد بدون دست زدن به مصحف و یا حتی بسیاری از طاعات دیگر را انجام دهد مانند مداومت بر ذکر و دعا و خواندن کتاب های مفید و دینی.
و باید بداند همین که او دستور خدا را رعایت کرده و در ایام قاعدگی روزه نمی گیرد به او اجر داده می شود.

۵- از دیگر اشتباهات: ضایع کردن ده شب آخر رمضان به خاطر آماده شدن برای عید بدین صورت که آنان برای خرید عید و لباسهای جدید مدام در حال رفت و آمد به بازارها میباشند و یا به خیاطی ها و دیگر کارهای مربوط به زنان مشغول می شوند اما باید توجه داشت خریدها و لباسهای عید را می توان قبل از رمضان و یا حتی روزهای اول رمضان هم انجام داد.

۶- از دیگر اشتباهات: شب زنده داریهای طولانی تا سحر و یا حتی تا ساعات اولیه صبح می باشد که بعد از آن تا ظهر یا عصر می خوابند و بیشتر وقت خود را به خواب می گذراند و این در حالی است که خوابیدن بیش از اندازه روح را خسته و انسان را کسل و ناتوان می کند.
در حالی که ماه رمضان ماه سبقت گرفتن در طاعات است و از هر فرصتی باید برای کسب ثواب استفاده کرد.

۷- از دیگر اشتباهات: این است که برخی از روزه داران بر اثر روزه داری احساس خستگی و احیانا کم حوصله و بداخلاق می شوند و مشاهده شده است که با کوچکترین بحث شروع به مجادله و حرف های بد و لعن نفرین می کنند و همچنین در برخی موارد با فرزندان خود با تندخویی رفتار می کنند. در صورتی که اسلام شخص روزه دار را انسانی باصبر و حوصله معرفی کرده است و رسول الله صلی الله علیه وسلم در حق روزه دار چنین می فرماید: زمانی که شخصی به او دشنام داد یا اینکه با او دعوا یا مجادله کرد بگو من روزه ام.

ای خواهر مسلمان، رمضان فرصت عظیمی است. سعی کن آن را غنیمت بدانی،
را که بسیاری از مردم در سالهای گذشته همراه ما بودند و با ما روزه می گرفتند ولی الآن زیر خاک هستند. یا اینکه به خاطر پیری و مریضی از روزه گرفتن عاجز ماندند. و این را بدان که وجود تو در این ماه و در حالی که در صحت و عافیت هستی یک نعمت بزرگی است که خداوند را به خاطر آن باید شاکر باشی و قدر این نعمت را که خدا به تو داده است بدانی.

ای خواهر مسلمانم! بدان؛ که رمضان ماه قرآن، ماه دعا، ماه حفظ زبان از کلام حرام، ماه صدقه، ماه غفران گناهان و آزادی از آتش است. همچنین ماه قیام اللیل و ماه تزکیه نفس و پاک کردن آن از پلیدی های جسمی و روحی است.

برگرفته از کتاب من اخطاء النساء فی رمضان با تصرف

تهیه و تنظیم: خانم زهره اسفندیاری (مدرس قسم خواهران مجتمع)

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

آمدن فرستاده پادشاهان حمیر به خدمت رسول الله

رمضان سال نهم هجری بود که سه نفر از پادشاهان حمیر و فرستادگان آنها به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =

-- بارگیری کد امنیتی --