خانه / موضوعات / تاریخ خلفا / گذری بر زندگی سیدنا علی رضی الله عنه
زندگی سیدنا علی

گذری بر زندگی سیدنا علی رضی الله عنه

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید المرسلین و علی آله و اصحابه اجمعین اما بعد:

چون در بیست و یکم این ماه مبارک شهادت سیدنا علی ابن ابی طالب رضی الله عنه بوده بر آن شدیم تا مختصری از سیرت آن بزرگوار را به رشته ی تحریر در آوریم.

علی ابن ابی طالب رضی الله عنه نسب او با نسب رسول الله صلی الله علیه وسلم یکی است و از نظر طهارت اصل و نسب با رسول الله صلی الله علیه و سلم تفاوت ندارد چون ابوطالب شقیق عبدالله پدر رسول الله صلی الله علیه و سلم است. پس علی پسر عموی رسول الله صلی الله علیه و سلم است. تولد او هفت سال قبل از بعثت بود.

سیدنا علی رضی الله عنه اولین کسی است از کودکان که به رسول الله صلی الله علیه وسلم ایمان آورده است.

سیدنا علی رضی الله عنه در خانه پیامبر صلی الله علیه و سلم زندگی می کرده است.طبق روایات تاریخی قبل از بعثت در مکه مردم در تنگنا بودند و ابوطالب شخصی کم ثروت، لذا رسول الله صلی الله علیه و سلم به سیدنا عباس رضی الله عنه عمویش پیشنهاد می کند که برای کمک به ابوطالب دو نفر از فرزندان او را به خانه خود بیاورند و سرپرستی بکنند. وقتی این پیشنهاد به ابوطالب گفته شد ابوطالب فرمود: عقیل را برای من بگذارید و جعفر و علی را بردارید عباس جعفر را برداشت و رسول الله صلی الله علیه و سلم علی را برداشت. پس سیدنا علی رضی الله عنه در خانه رسول الله صلی الله علیه و سلم زندگی می کرد، روایت شده است که اولین کسی که با رسول الله صلی الله علیه و سلم نماز خوانده است علی رضی الله عنه بوده است. هنگامی که رسول الله صلی الله علیه و سلم تصمیم گرفت از مکه هجرت نماید دستور داد علی ابن ابی طالب رضی الله عنه در بستر او بخوابد تا اینکه مشرکین از خروج رسول الله صلی الله علیه و سلم مطلع نشوند و بعد از پیامبر در مکه بماند تا امانتهای مردم را به صاحبانش بازبگرداند.

پس از مستقر شدن رسول الله صلی الله علیه و سلم در مدینه زید بن حارثه رضی الله عنه را به مکه فرستاد تا اهل بیت نبوت که عبارت بودند از علی و ام کلثوم و فاطمه دختران رسول الله صلی الله علیه و سلم و فاطمه بنت اسد مادر سیدنا علی و ام المؤمنین عایشه و سوده و خاندان ابوبکر به مدینه آورده شوند.

در سال دوم رسول الله صلی الله علیه و سلم فاطمه را به ازدواج سیدنا علی رضی الله عنه در آورد که نتیجه این ازدواج دو پسر و دو دختر هستند امام حسن و امام حسین و ام کلثوم و زینب

سیدنا علی رضی الله عنه در تمام جنگها غیر از تبوک با رسول الله صلی الله علیه و سلم همراه بود و در جنگ بدر یکی از سه مبارز بود که همراه عمویش حمزه و پسر عمویش عبیدة بن حارث بدستور رسول الله صلی الله علیه و سلم خارج شد و با سه نفر از مشرکین تن به تن جنگید و طرف مقابل خود را کشتد و سبب شدند تا لشکر روحیه بگیرد و نوید پیروزی دمیده شود. و در سیرت چگونگی آن بیان شده است. در کلیه ی جنگها شجاعت و دلیری بی نظیری برای دفاع از خدا و رسولش از خود نشان داد خصوصا در جنگهای بدر، احد، خندق و خیبر

در جنگ خندق با عَمرو بن عبد وَد روبرو شد که برای مبارزه آمده بود و سیدنا علی رضی الله عنه بدستور رسول الله صلی الله علیه و سلم با عمرو مبارزه کرده و او را کشت و به جهنم فرستاد.

در جنگ خیبر رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «لأعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلاً يَفْتَحُ اللَّه عَلَى يَدَيْهِ، يُحبُّ اللَّهَ ورسُولَهُ، وَيُحبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ» (متفق علیه) یعنی فردا پرچم بدست کسی خواهم داد که خدا و رسولش او را دوست دارند و او خدا و رسولش را دوست دارد و رسول الله صلی الله علیه و سلم پرچم را به دست سیدنا علی رضی الله عنه داد و خیبر فتح شد خیبر در فاصله صد کیلومتری شمال مدینه و اقع و آنروز مرکز یهود بود.

در سال نهم که رسول الله صلی الله علیه و سلم سیدنا ابوبکر را مأمور کرد که به عنوان امیر الحاج به مکه برود و حج کند رسول الله صلی الله علیه و سلم سیدنا علی رضی الله عنه را مأمور کرد تا آیات اول سوره برائت را به مردم ابلاغ کند و او یعنی سیدنا علی رضی الله عنه در معیت سیدنا ابوبکر رضی الله عنه به مکه رفتند و حج را انجام دادند و در آنجا آیات اول سوره توبه را به گوش حجاج رساندند.

و در جنگ تبوک رسول الله صلی الله علیه و سلم سیدنا علی رضی الله عنه را برای سرپرستی خانواداه در مدینه گماشت و پس از حرکت رسول الله صلی الله علیه و سلم منافقین زبان طعنه نسبت به سیدنا علی رضی الله عنه گشودند سیدنا علی رضی الله عنه که شهامت او به او اجازه نمی داد طعنه ای بشنود به دنبال رسول الله صلی الله علیه و سلم خارج شد وقتی به رسول الله صلی الله علیه و سلم رسید و علت را بیان کرد، رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «أنت منی بمنزلة هارون من موسی» تو نزد من مانند هارون نزد موسی هستی و سیدنا علی بدستور رسول الله صلی الله علیه و سلم به مدینه مراجعت فرمود.

پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه وسلم تعیین سیدنا ابوبکر رضی الله عنه بعنوان خلیفه از طرف مهاجرین و انصار سیدنا علی رضی الله عنه با رضایت کامل تصمیم اکثریت را پذیرفت و با سیدنا ابوبکر رضی الله عنه بیعت کرد

پس از شش ماه از رحلت رسول الله صلی الله علیه و سلم سیدنا علی رضی الله عنه فاطمه رضی الله عنها را از دست داد.

و بعد از فاطمه زنان متعددی را اختیار کرده است.

سیدنا علی رضی الله عنه با سیدنا عمر بن الخطاب رضی الله عنه بعنوان جانشین و خلیفه دوم بیعت کرد و نهایت همکاری با خلیفه دوم را داشت که در تمام موارد سیدنا عمر بن الخطاب رضی الله عنه با سیدنا علی رضی الله عنه مشورت می کرد و هر وقت خلیفه دوم از مدینه خارج شده چه برای فتح بیت المقدس و چه برای بازدید از جبهه شام سیدنا علی رضی الله عنه جانشین او در مدینه بوده است.

و در دوران خلافت سیدنا عمر رضی الله عنه بود که سیدنا علی رضی الله عنه دخترش ام کلثوم رضی الله عنها را به عقد سیدنا عمر رضی الله عنه در می آورد و سیدنا عمر رضی الله عنه افتخار دامادی رسول الله نصیب او می شود. و پس از ضربت خوردن سیدنا عمر در شورای شش نفری که سیدنا عمر تعیین کرده بود برای تعیین خلیفه، سیدنا علی بعنوان یک کاندیدای جانشین تعیین شده ولی اکثریت سیدنا عثمان رضی الله عنه را انتخاب کردند و سیدنا علی رضی الله عنه هم بیعت کرد و پس از شهادت سیدنا عثمان رضی الله عنه، مهاجرین و انصار سیدنا علی رضی الله عنه را بعنوان خلیفه و جانشین رسول الله تعیین کردند و با او بیعت شد.

در دوران خلافت سیدنا علی رضی الله عنه متأسفانه بین خود صحابه بخاطر به شهادت رسیدن عثمان و خون خواهی از او جنگهای سختی صورت گرفت که حدود نود هزار نفر مسلمان و صحابه کشته شدند. مهمترین جنگ ها، جنگ جمل و جنگ صفین بوده که برای اطلاع از آن خوانندگان می توانند به کتب تاریخ مراجعه کنند.

سیدنا علی رضی الله عنه پس از چهار سال و سه ماه خلافت، بدست شقی ترین فرد یعنی عبدالرحمن بن ملجم مرادی در مسجد کوفه هنگام نماز صبح روز نوزده رمضان سال چهل هجری ضربت خوردند و در بیست و یکم این ماه به شهادت رسیدند.

سیدنا علی رضی الله عنه دارای چهارده پسر و هفده دختر بوده است.

سیدنا علی از پشت پنچ نفر از پسرانش برای او نسل باقی مانده است که عبارتند از: حسن و حسین و محمد بن حنیفه و عمر و عباس.

نام پسران سیدنا علی بدین شرح می باشد: حسن، حسین، محمدبن حنیفه، عباس، جعفر، عبدالله، عون، عثمان، عبیدالله، ابوبکر، یحیی، محمد اصغر، عمر، محمد اوسط

نویسنده: شیخ عبدالوهاب ضیایی مدیر مجتمع دینی اهل سنت وجماعت بندرعباس

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

سؤال ۱۷- مسابقه پیامکی رمضان ۱۴۳۸

سؤال ۱۷- مسابقه پیامکی رمضان ۱۴۳۸ او جزء سه نفری است که أم المؤمنین عایشه رضی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

-- بارگیری کد امنیتی --