خانه / انتشارات / خبر و گزارش / چهاردهمین جلسه شورای ائمه جمعه و جماعات شهرستان بندرعباس

چهاردهمین جلسه شورای ائمه جمعه و جماعات شهرستان بندرعباس

این جلسه در تاریخ ۲۸/۸/۹۶ ساعت ۹:۳۰ در سالن اجتماعات مسجد جامع اهل سنت بندرعباس برگزار گردید.

نخست شیخ حاج صالح محمدی رئیس شورای ائمه جمعه وجماعات شهرستان بندرعباس نکات زیر را عرض کردند.

شورای ائمه جمعه و جماعات که مرکز آن در شهرستان بندرعباس است زیر نظر معاونت اجتماعی مجتمع دینی اهل سنت و جماعت بندرعباس می باشد.

این چهاردهمین جلسه ای است که در طول این چهار سال و نیم برگزار می شود و از تعداد ۱۵۰ مسجد شهرستان حدود ۱۴۰ مسجد آن دارای امام جماعت ثابت می باشد.

شیخ صالح محمدی

یکی از برنامه های آینده ما این است که آمار دقیقی از تعداد نمازگزاران جمعه و همچنین جماعات مساجد داشته باشیم.

سپس حاج صالح محمدی اسامی شورای ائمه جمعه و جماعات و همچنین شورای روحانیت شهرستان بندرعباس را خدمت حاضرین اعلام نمودند.

ایشان در ادامه گفتند: اساسنامه ائمه جمعه و جماعات تقریباً کامل شده و فقط مسئله حقوق امام و بحث تقویت علمی ائمه جمعه و جماعات می باشد که نیاز به کار بیشتری دارد.

سید عبدالباعث قتالی

سپس شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس نصایح و نکات خود را خدمت مدعوین به شرح ذیل بیان نمودند:

یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت مساجد برای جمع شدن افرادی است که قرار است مساجد و بیوت الله را آباد سازند.

ما دو وضعیت داریم یکی وضعیت موجود و دیگری وضعیت مطلوب که باید ببینیم تا چه حد به این وضع رسیده ایم، ما در جلسات اول این شورا با ۱۰نفر شروع کردیم و اینک استقبال پرشوری داریم بحمدلله و همچنین مساجد جمعه، امروزه الحمدلله خیلی بهتر و با منابر قوی تری پیش می رود.

امر دین امر جدی است و شما ائمه جمعه و جماعات سفیران دین هستید و باید خیلی سخت و جدی و محکم پیگیر این مسئله باشید.

ما در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و لذا باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم کما اینکه در سالهای گذشته ما این برنامه ها را اجرا کرده ایم، نماز تراویح فعال، افطار و سحری، مسابقات فرهنگی و همچنین ایجاد فضایی برای استفاده بانوان.

شیخ یوسف جمالی

در ادامه شیخ یوسف جمالی مسئول نهاد اجتماعی شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب به ارائه ی بیانیه ی هیأت فتوا پرداختند و مطالب خود را به شرح زیر بیان نمودند:

طبق روال هر ساله هیأت فتوا تصمیم خودش را در مورد شروع رمضان و نصاب زکات و فطریه اعلام کرده و شروع رمضان شنبه ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ خواهد بود و شب قبلش نماز تراویح برگزار می گردد و امسال بحمدلله در اکثر کشور های اسلامی در زمان شروع رمضان هماهنگ هستند

در مورد مقدار رکعات نماز تراویح هم هیأت فتوا نظر بر ۲۰ رکعت دارد و با توجه به اختلاف بر تعداد رکعات ما، به فقه شافعی رجوع کرده ایم و ۲۰ رکعت ترجیح داده شده، اما اگر مسجدی خواست ۸ رکعت بخواند هم اشکالی وجود ندارد.

در مورد نصاب زکات و فطریه یک سیصدم این مقدار است یعنی ۴۵هزار تومان برای امسال و یا ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم برنج به مستحقین پرداخت گردد.

سپس اشاره ای به نهاد اجتماعی کرده و در این مورد گفتند:

شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب یک سری نهادهایی دارد که یکی از آن‌ها نهاد اجتماعی است که مجموعه حرکت های اجتماعی که در منطقه صورت می گیرد از این طریق برنامه ریزی می شود و در جنوب ۱۲ معاونت دارد در ۱۲ مجتمع فعال جنوب.

شورای ائمه جمعه و جماعت نیز زیر نظر این نهاد فعالیت می کند و ما در این شورا می خواهیم منهجی تهیه شود که بتوانیم تمامی ائمه جمعه و جماعات را از نظر علمی تقویت کنیم و یک سری معیارهایی برای این عزیزان قرار دهیم.

– ما در جلسه خودمان مصوب کردیم که هیچ یک از ائمه جمعه و جماعت ما حق شرکت در پست شورایی شهر و روستا ندارد، چرا که شورایی پستی است اجرایی و دخالت در دعاوی مردم و همچنین انتظاراتی که مردم از وی دارند در امر دعوت او خلل ایجاد می کند؛ لذا امام جمعه ای که در دعاوی بین دو گروه شرکت داشته و می‌خواهد خطبه هم بخواند دیگر عده ای از مردم از او حرف شنوی نداشته و حاضر نیستند پای منبر او بنشینند.

ما در نهاد اجتماعی ادارات مختلفی داریم که شما ائمه جمعه و جماعت سفیران ما در این ادارات هستید که برنامه های این ادارات را اجرا می کنید.

ما مؤسسه ای به نام وقف داریم که مسئول استان شیخ ایوب امامی و مسئول شهرستان شیخ محمد امین پشنگ می باشد که با هدف شناسایی و ثبت موقوفات تأسیس گردیده است.

شیخ محمد رحیمی
سپس شیخ محمد رحیمی مهمان ویژه این جلسه توصیه هایی خدمت ائمه جمعه و جماعات بیان کردند که در ادامه خلاصه ای از بیانات ایشان را ذکر می کنیم:

بودن در این چنین منصبی یعنی امام جمعه و جماعت توفیق و مسئولیت سنگینی است و البته جای شکر دارد چرا که می توانیم با ادای خوب این مسئولیت در روز قیامت در درگاه خداوند سعادتمند و سربلند باشیم.

به گفته بزرگان: علمای سوء کسانی هستند که بر سر راه ها و درهای بهشت نشسته اند و مردم را با اقوال و گفتار خودشان به سمت جهش فرا می خوانند ولی با کردار خودشان می گویند که اینگونه نیست چرا که اگر درست بود خودشان انجام می دادند لذا این‌ها هدایت گران نیستند بلکه راهزنان‌اند.

یادمان باشد که مردم عملکردمان را زیر ذره بین قرار می دهند و گفتار و کردار ما را با هم می سنجند و اگر بتوانیم گفتار و عملمان را یکی بکنیم آن وقت تأثیر دو چندان خواهند داشت.

قبل از هر کار خداوند را در نظر بگیریم که قرار است در پیشگاه او جواب پس بدهیم و ما روایات صحیحی داریم که عذاب سخت و دردناکی دارند آن علمایی که دعوتگر هستند ولی خودشان عمل نمی کنند لذا ما باید در وهله اول خودمان را اصلاح بکنیم.

ما اگر خداوند را در نظر بگیریم و عمل خودمان را اصلاح کنیم این بهترین روش برای این است که بتوانیم الگوی خوبی باشیم.

خیلی وقت‌ها آنقدر مشغول وعظ مردم می‌شویم که خودمان را فراموش می کنیم و گاها تعریف و تمجید مردم باعث می شود احساس کنیم که دیگر ما به درجه ای رسیده ایم که نیازی به چیزی نداریم و ممکن است خیلی راحت توسط شیطان گول بخوریم.

– از خداوند بخواهیم که به ما توفیق الگوی حسنه بودن را بدهد. چرا که باید در همه قسمت های زندگی الگو باشیم.

یکی از دلالت رسالت و نبوت حضرت محمد ﷺ تعامل زیبای او با خانواده اش است یادمان باشد که رفتار ما به پای دین نوشته می شود.

ما با مردم فرق می کنیم از این جهت که مسئولیتمان سنگین است و اگر اشتباه کنیم دیگران را از دین می زنیم.

شیخ عبدالرحیم مهجور

و در پایان شیخ عبدالرحیم مهجور معاون مجتمع دینی اهل سنت وجماعت بندرعباس نکاتی در مورد فن بیان و خطابت اشاره کرده و بیان نمودند که:

بحمدالله خطبه‌های ما نسبتا خوب است اما اگر به آنچه که داریم و بدان رسیده ایم اکتفا کنیم این پسرفت خواهد بود لذا ما همواره سعی بر آن داریم که بهتر از قبل عمل کنیم و بدنبال راهکارهای جدید برای دعوت و جذب مردیم هستیم. لذا من باب یادآوری نکاتی را خدمت خطباء و ائمه جمعه عرض می کنم.

۱- ارکان خطبه که باید رعایت شود و همه می‌دانند.

۲- ما وقتی که بر روی منبر می رویم چه خطبه باشد یا وعظ، نکته حساس برای ما این باشد که یک عده انسان مسلمان عاقل و بالغ وقتشان را به ما داده و ما باید یادمان باشد هر نفر وقت خاص خودش را دارد و ما با این نگاه خودمان را برای خطبه آماده کنیم لذا اصل در این است که برای هر کلمه که می خواهیم بگویم باید ۱۰۰ کلمه را بررسی کنیم.

۳- خطبه از چهار قسمت تشکیل شده است:

قسمت اول: یکی مقدمه است که خودش دو قسمت است یکی حمد و ثنا است و دیگری مقدمه ی صحبتی است که می خواهیم بیان کنیم در حد ۳ الی ۴ دقیقه

قسمت دوم: بحث انتخاب موضوع و دیگری پرداختن به آن موضوع است و ما باید برای انتخاب موضوع وقت گذاشته و آسیب شناسی کنیم و…

قسمت سوم: خود موضوع است که در کلام اول باید مستدل باشد با ادله قرآنی و سنت صحیح و بعد از آن طرز بیان آن است. گفتن از روی حکمت تا رنجش ایجاد نشود.

قسمت چهارم: جمع بندی صحبت و خطبه است که اگر این کار را نکنیم آن صحبت فراموش می شود.

سخنرانی سه قسمت دارد:

۱-  آنچه من می خواهم بگویم ۲- آنچه که من گفتم ۳- آنچه مردم از صحبت من در طول خطبه می فهمند.

به دو طریق می توانیم بفهمیم که خطبه ماخوب بود یا بد:

۱- اینکه خودمان راضی هستیم یا نه؟

۲-  از مردم بپرسیم که صحبتمان چطور بود‌ه و میزان رضایت، فهم و تأثیر گذاری آن را روی مردم بسنجیم.

صحبت هایی که ما می کنیم براساس گفته های اهل فن سه قسمت دارد:

قسمت اول: خود کلمات است،

قسمت دوم: لحن گفتن است.

و قسمت سوم: زبان بدن است بعنوان مثال: الفاظ قرآن را می سنجیم که چقدر متفاوت و زیبا است که حتی خواندنش منهای فهمش در ما تأثیر دارد. لذا ما باید هم از الفاظ زیبا استفاده و هم با لحن قشنگی بیان کنیم و هم اینکه همراه با احساس باشد.

در غیر اینصورت مردم یا با همدیگر صحبت می کنند یا چرت می زنند.

چهاردهمین جلسه شورای ائمه جمعه و جماعات شهرستان بندرعباس

– نکته دیگر اینکه در یک موضوع مشخص صحبت کنیم نه موضوعات مختلف، اگر احیاناً نیاز شد دو موضوع صحبت شود اولا موضوع اول را جمع بندی کنیم و به مردم ذهنیت بدهیم که می خواهیم موضوع دیگری هم صبحت کنیم. ثانیا: موضوع دوم را در خطبه دوم صحبت کنیم.

گفته شده ذهن متوسط یک انسان در حد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کشش دارد.

نکته دیگر اینکه گاها ما نسبت به شنونده خودمان بی تفاوت هستیم و شاید مغرور شویم که یک عده آدم کم سواد و نفهم جلوی ما نشسته اند این در حالی است که چه بسا خیلی ها از ما بهتر بفهمند.

یادمان باشد منبر ملک هیچ کس نیست و اگر کسی بود که می توانست خوب صحبت کند یا بهتر از ما بیان کند منبر را تحویل آنها بدهیم چرا که در غیر اینصورت آن شخص در نزد مردم یا محبوب نیست یا او را قبول ندارند.

ما ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که بهترین فرصت برای دعوت و تبلیغ است از این فرصت استفاده اساسی ببریم و سعی کنیم خودمان را سخت مشغول دعوت و تبلیغ کنیم.

مسأله دیگر فضای مجازی است که امروزه اکثر بچه های ما در حال هلاک شدن هستند بخاطر اینترنت، بچه های ما چیزهایی را می بینند که شاید ما در ۲۵ سالگی دیدیم سعی کنیم در این قسمت ها کار کنیم بر روی منابر خودمان حرف بزنیم از آموزش مجازی مسائل دینی استقبال کنیم که از طرف مجتمع در حال برگزاری است.

سعی کنیم مساجد را شبانه روزی کنیم بگذاریم بچه ها در مساجد باشند. آنان را بیرون نکنیم، مساجدمان باید تمیزترین جا باشد لذا در این وقت باقی مانده تا رمضان استفاده کنیم و مساجدمان را تمیز کنیم.

به بحث زکات و صدقات زیاد بپردازیم چرا که در جامعه ی ما متأسفانه بیشتر ضعفا صدقه و زکات می دهند تا اغنیا.

یکی از موضوعاتی که خوب است جزو صحبتهایمان قرار بدهیم یاد مرگ است و امروزه آن‌قدر مردم مشغول شده اند که انگار قرار نیست هرگز بمیرند.

در پایان تشکر و قدردانی می کنیم از همه عزیزانی که با ما در مجتمع بندرعباس در برنامه های مختلف همکاری می کنند.

دیگر تصاویر: 

درباره ی مدیر سایت

همچنین ببینید

چهارمین دور مسابقه ترجمه و تفسیر قرآن کریم

چهارمین دور مسابقه ترجمه و تفسیر قرآن کریم

خداوند متعال، قرآن را برای یادگیری و پندگیری آسان ساخته و برای رسیدن به این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 10 =

-- بارگیری کد امنیتی --